Inflatie doet Finse discountsupermarkt in Nederland goed
WESTZAAN (ANP) - De Finse discountsupermarkt Foodello groeit naar eigen zeggen flink in Nederland. De webwinkel, die begin dit jaar actief werd in Nederland als eerste land buiten de thuismarkt, verkoopt restpartijen van andere supermarkten en winkelketens met kortingen. Door de hoge inflatie zegt het bedrijf dat steeds meer klanten op zoek zijn naar koopjes.
Foodello heeft als doel om voedselverspilling tegen te gaan. De onlinesupermarkt koopt producten op die dicht bij de houdbaarheidsdatum komen of om een andere reden niet in de schappen van andere winkels komen, zoals drukfouten op de labels of omdat het seizoenproducten zijn.
De Finnen kozen voor Nederland als eerste uitbreiding omdat hier al veel online wordt besteld bij ketens als Picnic, maar ook Albert Heijn of Jumbo. Het bedrijf begon zonder veel tam-tam op de Nederlandse markt maar trok toch al de nodige klanten. Zo verdubbelde het aantal klanten van april op mei en komen er momenteel "duizenden klanten" per maand bij.
"Door de inflatie is de behoefte om te besparen op boodschappen sterk toegenomen", verklaart marketingmanager Bas Dekker. Om door te groeien werkt Foodello, dat de boodschappen per post verstuurt en geen eigen bezorgdienst heeft, aan een ruimer assortiment. Het bedrijf biedt nu zo'n 400 producten aan, dat moeten er snel 600 worden. Voor dit jaar heeft Foodello zich ten doel gesteld om "tienduizenden klanten" te hebben. De komende jaren wil Foodello ook de stap naar andere landen maken.
Meer uit Financieel
AUSTIN (ANP) - Autoproducent Tesla heeft zijn toeleveranciers gevraagd geen in China gemaakte onderdelen meer te gebruiken voor auto's die in de Verenigde Staten worden geproduceerd. Leidinggevenden van de elektrische autofabrikant hebben moeite met de wisselende importtarieven in het handelsconflict tussen de VS en China. Dit bemoeilijkt de prijsstrategieën van het bedrijf, meldt The Wall Street Journal op basis van bronnen.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Boerenorganisatie Agractie pleit voor minder regeldruk, "zodat boeren kunnen blijven produceren en consumenten toegang houden tot gezond en betaalbaar voedsel." De organisatie reageert hiermee op de voorspellingen van brancheverenigingen dat rundvlees volgend jaar nog fors duurder wordt.
16 uur geledenBRUSSEL (ANP) - De EU-lidstaten en het Europees Parlement hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag een akkoord bereikt over de EU-begroting van 2026. Nederland, Finland en Oostenrijk hebben zich van stemming onthouden. Zweden stemde tegen. De landen vinden onder meer dat er te weinig wordt bezuinigd om dat vrijgekomen geld te besteden aan nieuwe prioriteiten. De vier voorzien daarmee een moeilijke opgave voor 2027. Ook Hongarije onthield zich van stemming.
16 uur geledenCUPERTINO (ANP) - Tim Cook stapt mogelijk volgend jaar op als topman van het Amerikaanse technologiebedrijf Apple. De raad van bestuur en topmanagers bereiden zich voor op het vertrek van Cook na meer dan veertien jaar als leider van het bedrijf. Dat meldt de Britse zakenkrant Financial Times op basis van bronnen.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rundvlees, zoals biefstuk, hamburgers en rundergehakt, wordt volgend jaar opnieuw een stuk duurder, na de forse prijsstijgingen van dit jaar. Dit komt mede doordat in Nederland steeds meer boerenbedrijven verdwijnen door stikstofregels. "Het uitkopen van veehouderijen vindt nu plaats, dus de beschikbaarheid van vlees wordt hierdoor naar verwachting nog minder. Daardoor zullen de prijzen omhooggaan", zegt Marian Lemsom, directeur van Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).
19 uur geledenMOUNTAIN VIEW (ANP/BLOOMBERG) - Het Amerikaanse techbedrijf Google gaat 40 miljard dollar investeren in drie nieuwe datacenters in Texas, in een wedloop tussen bedrijven om meer rekenkracht voor AI en dataverwerking te bemachtigen. Eerder investeerden concurrenten zoals OpenAI en Anthropic PBC al miljarden in datacenters in Texas.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kruidnoten zijn de afgelopen jaren een stuk duurder geworden, maar ze worden er niet minder door gegeten. Fabrikanten pasten de grootte van de zakken aan om zo de prijsstijging te dempen en dat lijkt te hebben gewerkt: mensen kopen nu vaker kleinere zakjes. Daardoor verkopen de belangrijkste producenten Van Delft en Bolletje alsnog ongeveer evenveel als een jaar eerder, laten ze weten aan persbureau ANP.
20 uur geleden