Indisch monument in Den Haag beveiligd na bekladding
DEN HAAG (ANP) - Het Indisch Monument in Den Haag wordt de komende nacht bewaakt en beveiligd. Dat gebeurt na een bekladding en gedeeltelijke vernieling in de nacht van donderdag op vrijdag. De gemeente Den Haag, eigenaar van het monument, heeft daar aangifte van gedaan. Bij het monument wordt zaterdag de overgave van Japan en het einde van de Tweede Wereldoorlog in het voormalige Nederlands-Indië herdacht.
De bekladding is opgeëist door een groep die zich Aliansi Merah Putih noemt, oftewel de rood-witte alliantie, naar de kleuren van de Indonesische vlag. Op het monument staat onder meer 'kami belum lupa' (wij zijn het niet vergeten) en '17/08/45'. Op 17 augustus 1945, twee dagen na de Japanse capitulatie, riep Soekarno de onafhankelijke staat Indonesië uit. Hij werd de eerste president van het land.
De politie hield het monument de afgelopen nachten al wat scherper in de gaten. Volgens een woordvoerster was er een melding binnengekomen van iemand die zorgen over een mogelijke bekladding uitsprak. Van wie die melding kwam, wil de politie niet zeggen.
Herdenking niet openbaar
De actiegroep Aliansi Merah Putih heeft eerder ook het standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt bij de Haagse Hofvijver beklad met de de tekst 'Fuck VOC'. Hij was een van de oprichters van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de Nederlandse handelsonderneming die het monopolie had op de overzeese handel.
Premier Mark Rutte heeft "nooit begrip voor actiegroepen die bekladden en beschadigen", zei hij tijdens zijn persconferentie. Hij noemt het voorval "erg" en "buitengewoon spijtig. Hij zegt dat het monument veel betekent voor hem persoonlijk en veel andere mensen.
Het Indisch Monument wordt vrijdag schoongemaakt en hersteld. Volgens de gemeente is dat op tijd voor de herdenking klaar. De herdenking is vanwege het coronavirus niet openbaar, er zullen maar enkele genodigden bij zijn. Onder de aanwezigen zijn koning Willem-Alexander, Rutte en staatssecretaris Paul Blokhuis (Oorlogsgetroffenen en verzetsdeelnemers).
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
17 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
18 minuten geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
11 uur geleden