India passeert de grens van 20 miljoen coronabesmettingen
BENGALURU (ANP/RTR/AFP) - Het aantal vastgestelde coronabesmettingen in India is dinsdag boven de twintig miljoen gestegen. De autoriteiten melden dinsdagochtend dat in het afgelopen etmaal 357.229 nieuwe gevallen zijn gemeld. Daarnaast is het dodental met 3449 toegenomen tot 222.408.
India is na de Verenigde Staten het tweede land ter wereld dat meer dan twintig miljoen infecties heeft geregistreerd. Het Zuid-Aziatische land noteerde de afgelopen vier maanden tien miljoen besmettingen, terwijl het land meer dan tien maanden deed over de eerste tien miljoen gevallen.
Medische experts denken dat het dodental en het aantal besmettingen in werkelijkheid vijf tot tien keer groter is dan wat officieel is vastgelegd. Dat komt doordat niet iedereen zich bij ziekteverschijnselen laat testen. Vermoedelijke coronasterfgevallen worden door de autoriteiten niet meegenomen in de cijfers.
Sinds begin april is het aantal positieve tests flink gestegen. India is daardoor in een grote gezondheidscrisis beland. De zorg kan de grote toestroom van coronapatiënten niet aan. Er zijn niet genoeg bedden en daarnaast is er ook een tekort aan medicijnen.
Ongeveer 9,5 procent van de Indiase bevolking heeft een eerste coronavaccinatie gehad. In het land met 1,35 miljard inwoners worden dagelijks gemiddeld 2,5 miljoen mensen ingeënt. Dat is minder dan een maand geleden, wat komt door problemen met de voorraad en bezorging. Op 5 april werd een recordaantal prikken gezet: 4,5 miljoen.
Meer uit Gezond
TILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Bij een toekomstige pandemie zal het kabinet zich niet alleen laten adviseren door virologen en medici, maar ook door experts die de maatschappelijke impact van maatregelen als lockdowns kunnen inschatten. Dat valt te lezen in het Landelijk Crisisplan Infectieziekten dat het kabinet naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. In de nieuwe crisisstructuur wordt het Maatschappelijk Impact Team (MIT) een van de vaste adviseurs van het kabinet.
16 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Minder mensen gingen vorig jaar naar de Centra Seksuele Gezondheid voor een consult vanwege een mogelijke soa. Tegelijkertijd steeg het aantal vaststellingen van gonorroe, syfilis en hiv. En die combinatie baart Soa Aids Nederland zorgen.
19 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - De Zeeuwse commissaris van de Koning Hugo de Jonge kijkt er in "zekere zin" naar uit om voor de parlementaire enquêtecommissie corona verantwoording af te leggen voor de keuzes die destijds zijn gemaakt. Als voormalig zorgminister is hij uitgenodigd om op 10 juli en 3 september voor de commissie te verschijnen. "We kunnen ervan leren", zegt De Jonge. "Want het is niet de laatste crisis die ons gaat overkomen. Dat kan weer een pandemie zijn, maar ook iets heel anders."
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Toen de scholen tijdens de coronapandemie dicht moesten, werkte dat kindermishandeling in de hand. Dat zei kinderarts Károly Illy tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. Hij benadrukte dat er geen cijfers van zijn, maar dat de kans dat er dingen achter de voordeur gebeuren die schadelijk zijn voor kinderen in zo'n situatie "levensgroot aanwezig" is.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderarts en voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde Károly Illy was verbaasd dat "zijn eigen club" op 14 maart 2020 adviseerde om de scholen te sluiten. De Federatie Medisch Specialisten adviseerde dat kort na een advies van het Outbreak Management Team (OMT) zonder de leden, zoals Illy, te raadplegen. Twee dagen later gingen de scholen dicht.
3 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig hoofdinspecteur curatieve zorg Marina Eckenhausen drong er in juni 2020 bij zorgminister Hugo de Jonge op aan om de coronacrisis breder te bekijken. Volgens haar was er te veel aandacht voor het medische oogpunt. "Dat zeg ik met een medische achtergrond."
6 dagen geleden