'In Europa eten vrouwen meer groenten en fruit dan mannen'
KRISTIANSAND (ANP) - In Europa eten vrouwen gemiddeld meer groenten en fruit dan mannen. Dat blijkt uit onderzoek dat is gedaan door de Noorse Universiteit van Agder. Ook blijkt dat mensen met een hoger opleidingsniveau dat meer doen dan mensen met een lager opleidingsniveau. De onderzoeksresultaten werden woensdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PLOS ONE.
Volgens de onderzoekers eten Zuid-Europeanen het meeste fruit, terwijl mensen in het noorden juist meer groenten tot zich nemen. Inwoners van Oost-Europese landen eten gemiddeld het minste groenten en fruit. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) raadt mensen aan dagelijks vijf porties groenten of fruit te nemen.
Het Noorse onderzoeksteam gebruikte de gegevens van bijna 40.000 mensen uit 21 verschillende landen.
Meer uit Buitenland
GENÈVE (ANP/AFP) - VN-mensenrechtenchef Volker Türk dringt er bij de Verenigde Staten op aan dat het land de sancties tegen Cuba moet opheffen. Volgens Türk raken de sancties vooral de meest kwetsbare Cubanen en brengen ze levens in gevaar.
21 minuten geledenWASHINGTON (ANP) - De Verenigde Staten zitten achter een aanval op een olietanker die onder de vlag van Palau in de Straat van Hormuz voer. Op X schrijft het regionaal commando van de Amerikaanse strijdmacht dat een F-18 de mv Marivex heeft "uitgeschakeld" door met precisiemunitie de machinekamer te raken.
1 uur geledenOSLO (ANP) - Marius Borg Høiby komt mogelijk na ruim drie maanden voorarrest vrij. De rechtbank van Oslo heeft maandag ingestemd met zijn verzoek om vrijgelaten te worden om bij zijn zieke moeder, de Noorse kroonprinses Mette-Marit, te kunnen zijn. Het Openbaar Ministerie is tegen die beslissing in beroep gegaan, melden Noorse media. Tot het beroep dient, blijft Høiby nog vastzitten.
1 uur geledenJERUZALEM (ANP/AFP/RTR/DPA) - De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft bevestigd dat Israël tijdelijk de aanvallen tegen Iran staakt, nadat het geweld tussen de twee landen opnieuw was opgelaaid. Tegelijkertijd waarschuwt hij Iran dat Israël met "volle kracht" zal terugslaan als Iran opnieuw aanvalt.
2 uur geledenBERLIJN (ANP/RTR/DPA/AFP) - Frankrijk en Duitsland geven de hoop op om samen het gevechtsvliegtuig van de toekomst te bouwen. De onenigheid tussen de betrokken vliegtuigbouwers valt niet op te lossen, hebben ze volgens bronnen geconcludeerd.
2 uur geledenJERUZALEM (ANP/AFP) - Israël zal in Libanon blijven strijden tegen Hezbollah, zegt het land bij monde van minister van Defensie Israel Katz. Hij voegde eraan toe dat bij aanvallen van Hezbollah op het noorden van Israël zal worden teruggeslagen met een aanval op het zuiden van Beiroet, waar de militante groepering zich ophoudt.
2 uur geledenNEW YORK (ANP/AFP) - Er zijn strenge veiligheidsmaatregelen genomen in New York, waar de Amerikaanse president Donald Trump maandag de derde wedstrijd in de finale van de NBA bezoekt. Het is de eerste NBA-finale voor de basketballers van de New York Knicks sinds 1999 en dit brengt heel wat teweeg in de miljoenenstad.
2 uur geleden