In aanloop naar kerst attenties voor zorgpersoneel en patiënten
DEN HAAG (ANP) - Personeel van ziekenhuizen heeft het nog steeds zwaar te verduren door de enorme drukte en soms ook onaangename bejegening vanuit gefrustreerd publiek, maar in aanloop naar kerst komen er toch ook her en der lieve attenties en post binnen voor de harde werkers in de hospitalen. Ook de patiënten die nu zijn opgenomen, worden niet vergeten. Wel is het over het algemeen minder uitbundig dan vorig jaar, zo lijkt het.
Het Isala, met vestigingen in Zwolle en Meppel, krijgt veel post. "Mooie kerstkaarten en tekeningen van diverse basisscholen uit de omgeving, maar ook van particulieren." Echte cadeautjes komen veelal van bedrijven, zegt Isala. "Ook omdat bedrijven hun spullen soms niet meer kwijt kunnen vanwege de lockdown en het dan de zorg gunnen." Zo kreeg het hospitaal kerststukjes van het regionale tuincentrum en kon het personeelsrestaurant uitpakken met kerststol en chocolade van een "landelijke partner". Niet alles is voor personeel, er kwam ook speelgoed voor de kinderafdeling.
De attenties vanuit de samenleving zijn dit jaar wel minder dan een jaar geleden, maar zeker net zo hartverwarmend, zegt het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. Ook hier lieten scholieren zich van een leuke kant zien, niet alleen voor personeel maar ook voor patiënten. "Van leerlingen van het Elde College hebben we veertig kerstballen gehad. Deze hebben zij gemaakt voor de patiënten die in deze tijd in het ziekenhuis liggen", aldus een woordvoerder. En de 6-jarige Pim maakte een grote papieren kerstster voor het ziekenhuis als "lichtje in de donkere dagen".
Rijnstate Arnhem
Ook Rijnstate in Arnhem kreeg aandacht vanuit de stad. Een plaatselijke wijnwinkel riep de klanten op een kaart te sturen naar de werkers van het ziekenhuis en dat leverde er honderden op. En burgemeester Ahmed Marcouch maakte volgens een woordvoerder een wel zeer goede beurt door afgelopen week langs te komen en de loftrompet te steken over al het personeel, dus ook de onmisbaren van de beveiliging en de schoonmaak. Hij besteedde ook aandacht aan het thuisfront van het zorgpersoneel, dat toch ook het een en ander te verstouwen krijgt en risico's loopt.
Het Medisch Centrum Leeuwarden kreeg voor iedereen een ijsje toegezegd van een groot bedrijf. De organisatie Leeuwarden City of Literature stuurde alle medewerkers een kaart met een gedicht, "echt een mooi ding", vindt de woordvoerder. De vaste cateraar besloot deze kerst gratis extra veel lekkers aan te voeren.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
7 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
9 uur geledenZOETERMEER (ANP) - Alle keuringslocaties van de RDW en het testcentrum in Lelystad zijn vrijdag vanwege de hitte gesloten. De vroegere Rijksdienst voor het Wegverkeer meldt dat mensen die een afspraak op een keuringslocatie hebben, worden gebeld voor een nieuwe afspraak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB roept leden en klanten op om vrijdag alleen als het echt noodzakelijk is contact op te nemen bij pech. "We willen juist in deze extreme omstandigheden klaarstaan voor onze leden die het het hardst nodig hebben", zegt Eva-Marie Beij, directeur ANWB Wegenwacht. "Alle andere pechgevallen helpen we graag weer als de temperaturen iets gedaald zijn."
9 uur geleden