In 2020 minder deelname aan onderzoek baarmoederhalskanker
BILTHOVEN (ANP) - Iets minder dan de helft van de mensen die vorig jaar werden uitgenodigd voor het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker nam eraan deel. Dat percentage ligt lager dan in de drie voorgaande jaren, toen gemiddeld 57 procent van de mensen inging op de uitnodiging, meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).
Tussen 16 maart en 1 juli van 2020 lag het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker stil vanwege de coronapandemie. Daardoor kregen ongeveer 200.000 mensen minder dan gewoonlijk een uitnodiging. Jaarlijks worden 800.000 mensen tussen de 30 en de 60 uitgenodigd om bij de huisarts een uitstrijkje te laten maken. Van de 600.000 mensen die in 2020 wel een uitnodiging kregen, reageerde dus ongeveer de helft.
Van de deelnemers koos een ongeveer twee keer zo hoog percentage als afgelopen jaren voor een zelftest. Sommige mensen die eerder niet reageerden, hebben inmiddels alsnog meegedaan aan het onderzoek, aldus het RIVM. Mensen die helemaal niet ingingen op de uitnodiging, bijvoorbeeld omdat ze niet naar de huisarts wilden gaan tijdens de pandemie, krijgen een brief om te laten weten dat ze alsnog mee kunnen doen.
Afgelopen jaren
In totaal werden vorig jaar 296.487 mensen onderzocht in het kader van het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Bij 9,5 procent van de deelnemers werd het humaan papillomavirus (hpv) gevonden, vooral in de leeftijdsgroep van 30 tot 35 jaar. Dat percentage is vergelijkbaar met afgelopen jaren. Hpv wordt overgedragen door seksueel contact en kan onder meer baarmoederhalskanker veroorzaken.
3413 deelnemers bleken een voorstadium van de ziekte te hebben. Ook dat cijfer is vergelijkbaar met voorgaande jaren, meldt het RIVM. Ieder jaar krijgen ongeveer 800 mensen in Nederland baarmoederhalskanker en overlijden er ongeveer 200 personen aan de ziekte.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
4 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
7 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
9 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
10 uur geleden