ILT wil dat drankproducenten kijken naar verhoging statiegeld
DEN HAAG (ANP) - Producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken moeten het voor consumenten makkelijker en aantrekkelijker maken om plastic drankflessen in te leveren. Zij moeten onder meer onderzoeken of het daarvoor nodig is het statiegeld te verhogen. Te veel flessen worden nu niet teruggebracht, zegt de Inspectie Leefomgeving en Transport, die met dwangsommen zwaait om de branche in beweging te krijgen.
De ILT richt de pijlen op Verpact, de stichting die namens de drankensector verantwoordelijk is voor de inzameling en het hergebruik van plastic flesjes. Verpact weet uit eerder onderzoek al dat een verhoging van het statiegeld een "overduidelijke stimulans" is voor consumenten om meer flesjes in te leveren. Maar de stichting liet na te onderzoeken hoe hoog het statiegeld precies moet zijn om mensen zover te krijgen. Zij krijgt tot 4 oktober de tijd dat alsnog te doen.
Daarnaast moet het aantal inzamelingspunten flink omhoog. Verpact gaf zelf drie jaar geleden al aan dat er 12.000 nodig zijn. Het waren er begin 2023 nog maar 4140. De ILT draagt Verpact op om voor 1 januari 2027 minstens 5400 extra inzamelingspunten op te tuigen. Daarnaast moet worden onderzocht hoe ook beschadigde flessen kunnen worden ingenomen. Nu worden die meestal nog geweigerd door statiegeldautomaten.
De wet schrijft voor dat de drankenindustrie minimaal 90 procent van de verkochte flesjes weer inzamelt. In 2022 kwam de branche niet verder dan 68 procent en ook vorig jaar is de norm waarschijnlijk niet gehaald. "Met de niet-ingezamelde statiegeldflessen over 2022 kun je bijna de wereld rond als je ze rechtop achter elkaar zet", aldus de ILT.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
50 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden