ID&T stopt kort geding over festivals
AMSTERDAM (ANP) - Festivalorganisator ID&T zet het kort geding tegen de overheid niet door, laat een woordvoerder woensdag weten. ID&T spande samen met tal van organisaties een kort geding aan om duidelijkheid te forceren over de rest van het festivalseizoen. De zaak werd vorige week al aangehouden omdat het demissionair kabinet afgelopen maandag bekend zou maken of eendaagse festivals na 13 augustus door kunnen gaan.
"In het voorgenomen kort geding was het uitgangspunt dat het besluit van 9 juli onrechtmatig en onzorgvuldig genomen was, omdat het kabinet de Fieldlab-resultaten niet had meegenomen in de besluitvorming. Om deze reden wilde de ID&T Groep het besluit helemaal of gedeeltelijk nietig laten verklaren", luidt de verklaring van de organisatie. Op 9 juli maakten demissionair premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge bekend dat meerdaagse evenementen voorlopig niet meer worden gehouden en dat bezoekers van een evenement moeten zitten.
"Inmiddels heeft het kabinet, samen met het OMT, voor een aanvullende motivering gezorgd. Het kabinet heeft daarmee, op papier, haar eigen nalatigheid ongedaan gemaakt. Voor een kortgedingrechter is er dan nauwelijks meer ruimte om het kabinet hierop de corrigeren." Volgens het demissionair kabinet is het logistiek onuitvoerbaar om een meerdaags festival veilig te organiseren. Dat besluit noemde ID&T "pijnlijk, maar begrijpelijk".
Gevaccineerd
ID&T roept de overheid alsnog op tot volledige opening in september, omdat dan iedereen die dat wil gevaccineerd kan zijn. Op 13 augustus neemt het kabinet nieuwe besluiten over het coronabeleid voor de komende periode. Dan wordt waarschijnlijk ook meer duidelijk over wat er gebeurt met evenementen in september.
De komende twee weken zijn alle evenementen zonder zitplaatsen vanwege het coronavirus nog verboden. Vorige week kondigde het kabinet aan dat meerdaagse festivals met camping tot 1 september verboden blijven. Daardoor werden onder meer Lowlands, Down The Rabbit Hole en Mysteryland geannuleerd.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden