
Huizenprijzen in Nederland grilliger dan in buurlanden
DEN HAAG (ANP) - Huizenprijzen in Nederland hebben de afgelopen vijftig jaar hogere pieken en dalen laten zien dan in andere Europese landen. Dat constateert het Centraal Planbureau (CPB) in een studie in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken. De Nederlandse overheid kan de hevigheid van de prijsschommelingen beperken, meent het planbureau.
Volgens het CPB neemt het bewustzijn over de nadelen van een grillige huizenmarkt toe. Consumenten lopen dan een groter risico als ze op een ongunstig moment de koopmarkt betreden of juist verlaten. Daarnaast leidt de onzekerheid over de prijsontwikkeling tot terughoudendheid met wooninvesteringen.
Terugkijkend naar de jaren zeventig valt volgens het CPB één periode van stijgende huizenprijzen op, die van 1986 tot 2009. In die tijdspanne werd een gemiddelde huis in Nederland 115 procent duurder. Dat was een uitzonderlijk lange en sterke stijging vergeleken met andere Europese landen, concludeert het planbureau. In Spanje stegen de prijzen tien jaar lang en gemiddeld met 82 procent. Het Verenigd Koninkrijk kende juist veel kortere pieken en dalen. Daar duurden opgaande periodes gemiddeld zeven jaar. In die tijd liepen de Britse huizenprijzen in doorsnee met 60 procent op.
Hardere klappen
De keerzijde van forse prijsstijgingen zijn hardere klappen als het pessimisme de woningmarkt overheerst. Zo resulteerde een periode van dalende prijzen in Nederland gemiddeld in een afname van bijna 40 procent. In Spanje en het Verenigd Koninkrijk was dat gemiddeld 26 en 18 procent. De periodes van dalende huizenprijzen lopen qua duur in verschillende Europese landen minder sterk uit elkaar dan periodes van stijgende prijzen.
Het CPB adviseert de Nederlandse overheid onder meer om beperkingen weg te nemen voor de bouw van nieuwe huizen. Dan kan het aanbod sneller reageren op de vraag naar woningen. Ook ingrepen zoals de afbouw van de hypotheekrenteaftrek zijn zinvol.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De huizenprijzen in Nederland stijgen dit jaar volgens ABN AMRO sterker dan verwacht. De bank heeft haar verwachting bijgesteld naar een stijging van 8 procent, ten opzichte van de eerdere 7 procent. "De prijsgroei wordt vooral gedreven door inkomensgroei en aanbodtekort", aldus de economen.
3 uur geledenNEW YORK (ANP) - De hoofdgraadmeters op de aandelenbeurzen in New York zijn dinsdag met gemengde uitslagen de handelsdag uitgegaan. De elektrische autofabrikant Tesla eindigde 5,3 procent lager na de opgelaaide ruzie tussen topman Elon Musk en de Amerikaanse president Donald Trump. Trump heeft gedreigd om te bezuinigen op overheidsgeld voor Musks bedrijven.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Amerikaanse president Donald Trump zegt niet na te denken over een mogelijke verlenging van de pauze die hij heeft ingesteld op hogere importheffingen voor tientallen handelspartners. Dat zei hij tegen journalisten aan boord van het presidentiële vliegtuig Air Force One.
5 uur geledenBUNNIK (ANP) - De verkoop van nieuwe caravans en campers in Nederland is in de eerste helft van dit jaar gestegen. Dat melden brancheorganisaties BOVAG en Kampeer en Caravan Industrie (KCI). Van alle caravans en kampeerauto's in ons land staan de meeste geregistreerd in de provincie Noord-Brabant.
6 uur geledenPARIJS (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Franse luchtvaartautoriteit DGAC heeft luchtvaartmaatschappijen gevraagd hun vluchten van en naar Parijse luchthavens op donderdag met een kwart te verminderen. Dat is het gevolg van een aangekondigde staking door luchtverkeersleiders. De oproep geldt onder meer voor de drukke Parijse luchthaven Charles de Gaulle.
7 uur geledenLIJNDEN (ANP) - Slechts een kleine groep uitzendkrachten bij enkele distributiecentra van Albert Heijn heeft het werk neergelegd, stelt de werkgeversorganisatie voor de uitzendbranche ABU. Volgens de organisatie geldt voor de "overgrote meerderheid van de uitzendkrachten" dat die gewoon werkt of wil werken. Dinsdag heeft vakbond FNV aangekondigd dat de staking van uitzendkrachten is uitgebreid van twee naar vier locaties.
8 uur geledenLEIDEN (ANP) - Nederlanders kiezen op een festival steeds vaker voor alcoholvrij bier. De consumptie van 0.0-bieren op festivals is dit jaar met 35 procent gestegen ten opzichte van een jaar eerder, meldt Heineken op basis van eigen cijfers over de verkopen. De brouwer verkoopt zijn biermerken, waaronder Heineken, Heineken 0.0, Brand en Desperados, naar eigen zeggen op 70 procent van alle festivals en evenementen in Nederland.
9 uur geleden