Horecaondernemers: vroegere sluiting maakt cafés kapot
AMSTERDAM (ANP) - Het voornemen van een verplichte horeca-sluitingstijd van 01.00 uur in de Randstad zet kwaad bloed bij horeca-eigenaren. Om te overleven zijn veel horecazaken afhankelijk van de weekenden, en dus van het late tijdslot. Volgens horeca-ondernemers kan dit het einde betekenen voor een groot aantal cafés.
Herman Hell, eigenaar van twaalf horecazaken in de regio Rotterdam, wijst op het belang van het tijdblok van 10.00 tot 02.00 uur: "Door de coronacrisis werken en lunchen mensen thuis, dus moeten de horeca het hebben van diner en avondbezoek. Als het licht al om middernacht aan gaat, zullen mensen 's avonds wegblijven omdat ze alweer na anderhalf uur weg worden gestuurd."
Won Yip, horecamagnaat in Amsterdam en investeerder, beaamt dat: "Veel kroegen zijn afhankelijk van de weekenden en dus van de uren na middernacht. Na een half jaar coronacrisis staan veel bedrijven op wankelen. De registratieplicht bracht een hoop rompslomp met zich mee, en nu deze maatregelen weer. Het probleem van de besmettingen los je hier niet mee op en de horeca gaat kapot."
Niet blij
Horeca-ondernemer en voorzitter van de Haagse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Horeca, Maarten Hinloopen, is ook niet blij met het voornemen van vroege sluiting: "Het is volkomen onzin. De maatregel zal eerder contraproductief werken, want jongeren gaan thuis geen boek lezen. In de horeca moedigen we jongeren aan om afstand te houden en bij een waarschuwing doen ze dat ook. Dat gebeurt bij privéfeesten natuurlijk niet. Ook zitten jongeren thuis vaak in kleine ruimtes op elkaar. Ze kunnen de horeca beter juist ruimere openingstijden geven om controle te krijgen over de besmettingen."
Hell vult aan dat de overheid volgens hem een "obsessie met de horeca heeft, terwijl de oplossing juist bij de horeca ligt".
Directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) omschreef de nieuwe coronamaatregelen donderdag al als "symboolpolitiek" van het kabinet om daadkrachtig over te komen. Ook verwacht hij dat de maatregelen juist tot verstoring van de openbare orde leiden.
Persconferentie
Volgens ingewijden zullen premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) in de persconferentie vrijdagavond meedelen dat in de horeca in de Randstad vanaf 00.00 uur niemand meer naar binnen mag en dat om 01.00 uur de tenten moeten sluiten. Daarnaast mag een groep nog uit maximaal 50 mensen bestaan.
Het kabinet voerde donderdag overleg met de voorzitters van de zes veiligheidsregio's in de Randstad waar de afgelopen tijd veel nieuwe besmettingen bij zijn gekomen. Het gaat om Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Er rijden zaterdagavond en zondagochtend geen treinen tussen Utrecht en Den Haag. Door een blikseminslag op het traject is de treindienst verstoord. Wel kunnen reizigers nog naar Gouda, dat halverwege de twee steden ligt.
41 minuten geledenSCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
2 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
5 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
6 uur geleden