Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Horecaondernemers: vroegere sluiting maakt cafés kapot

Horecaondernemers: vroegere sluiting maakt cafés kapot

AMSTERDAM (ANP) - Het voornemen van een verplichte horeca-sluitingstijd van 01.00 uur in de Randstad zet kwaad bloed bij horeca-eigenaren. Om te overleven zijn veel horecazaken afhankelijk van de weekenden, en dus van het late tijdslot. Volgens horeca-ondernemers kan dit het einde betekenen voor een groot aantal cafés.

Herman Hell, eigenaar van twaalf horecazaken in de regio Rotterdam, wijst op het belang van het tijdblok van 10.00 tot 02.00 uur: "Door de coronacrisis werken en lunchen mensen thuis, dus moeten de horeca het hebben van diner en avondbezoek. Als het licht al om middernacht aan gaat, zullen mensen 's avonds wegblijven omdat ze alweer na anderhalf uur weg worden gestuurd."

Won Yip, horecamagnaat in Amsterdam en investeerder, beaamt dat: "Veel kroegen zijn afhankelijk van de weekenden en dus van de uren na middernacht. Na een half jaar coronacrisis staan veel bedrijven op wankelen. De registratieplicht bracht een hoop rompslomp met zich mee, en nu deze maatregelen weer. Het probleem van de besmettingen los je hier niet mee op en de horeca gaat kapot."

Niet blij

Horeca-ondernemer en voorzitter van de Haagse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Horeca, Maarten Hinloopen, is ook niet blij met het voornemen van vroege sluiting: "Het is volkomen onzin. De maatregel zal eerder contraproductief werken, want jongeren gaan thuis geen boek lezen. In de horeca moedigen we jongeren aan om afstand te houden en bij een waarschuwing doen ze dat ook. Dat gebeurt bij privéfeesten natuurlijk niet. Ook zitten jongeren thuis vaak in kleine ruimtes op elkaar. Ze kunnen de horeca beter juist ruimere openingstijden geven om controle te krijgen over de besmettingen."

Hell vult aan dat de overheid volgens hem een "obsessie met de horeca heeft, terwijl de oplossing juist bij de horeca ligt".

Directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) omschreef de nieuwe coronamaatregelen donderdag al als "symboolpolitiek" van het kabinet om daadkrachtig over te komen. Ook verwacht hij dat de maatregelen juist tot verstoring van de openbare orde leiden.

Persconferentie

Volgens ingewijden zullen premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) in de persconferentie vrijdagavond meedelen dat in de horeca in de Randstad vanaf 00.00 uur niemand meer naar binnen mag en dat om 01.00 uur de tenten moeten sluiten. Daarnaast mag een groep nog uit maximaal 50 mensen bestaan.

Het kabinet voerde donderdag overleg met de voorzitters van de zes veiligheidsregio's in de Randstad waar de afgelopen tijd veel nieuwe besmettingen bij zijn gekomen. Het gaat om Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden.

Meer uit Binnenland

Eigenaar molen Veldhoven na schade: we gaan de molen restaureren

VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."

2 minuten geleden
Komende week rustiger zomerweer na uitzonderlijk hete week

HOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.

4 minuten geleden
Verzekeraars: vooral meldingen over schade door bliksem en hagel

TILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.

36 minuten geleden
NS: dienstregeling treinen maandag en dinsdag nog onduidelijk

UTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."

2 uur geleden
Boerenactiegroepen: einde oefening voor veel veehouders

DEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.

2 uur geleden
Weeronline: voor het eerst drie tropennachten in De Bilt

HOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiële tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.

4 uur geleden
Veel meldingen van wateroverlast in Amsterdam

AMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.

11 uur geleden