Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Horecaondernemers: vroegere sluiting maakt cafés kapot

Horecaondernemers: vroegere sluiting maakt cafés kapot

AMSTERDAM (ANP) - Het voornemen van een verplichte horeca-sluitingstijd van 01.00 uur in de Randstad zet kwaad bloed bij horeca-eigenaren. Om te overleven zijn veel horecazaken afhankelijk van de weekenden, en dus van het late tijdslot. Volgens horeca-ondernemers kan dit het einde betekenen voor een groot aantal cafés.

Herman Hell, eigenaar van twaalf horecazaken in de regio Rotterdam, wijst op het belang van het tijdblok van 10.00 tot 02.00 uur: "Door de coronacrisis werken en lunchen mensen thuis, dus moeten de horeca het hebben van diner en avondbezoek. Als het licht al om middernacht aan gaat, zullen mensen 's avonds wegblijven omdat ze alweer na anderhalf uur weg worden gestuurd."

Won Yip, horecamagnaat in Amsterdam en investeerder, beaamt dat: "Veel kroegen zijn afhankelijk van de weekenden en dus van de uren na middernacht. Na een half jaar coronacrisis staan veel bedrijven op wankelen. De registratieplicht bracht een hoop rompslomp met zich mee, en nu deze maatregelen weer. Het probleem van de besmettingen los je hier niet mee op en de horeca gaat kapot."

Niet blij

Horeca-ondernemer en voorzitter van de Haagse afdeling van de Koninklijke Nederlandse Horeca, Maarten Hinloopen, is ook niet blij met het voornemen van vroege sluiting: "Het is volkomen onzin. De maatregel zal eerder contraproductief werken, want jongeren gaan thuis geen boek lezen. In de horeca moedigen we jongeren aan om afstand te houden en bij een waarschuwing doen ze dat ook. Dat gebeurt bij privéfeesten natuurlijk niet. Ook zitten jongeren thuis vaak in kleine ruimtes op elkaar. Ze kunnen de horeca beter juist ruimere openingstijden geven om controle te krijgen over de besmettingen."

Hell vult aan dat de overheid volgens hem een "obsessie met de horeca heeft, terwijl de oplossing juist bij de horeca ligt".

Directeur Dirk Beljaarts van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) omschreef de nieuwe coronamaatregelen donderdag al als "symboolpolitiek" van het kabinet om daadkrachtig over te komen. Ook verwacht hij dat de maatregelen juist tot verstoring van de openbare orde leiden.

Persconferentie

Volgens ingewijden zullen premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) in de persconferentie vrijdagavond meedelen dat in de horeca in de Randstad vanaf 00.00 uur niemand meer naar binnen mag en dat om 01.00 uur de tenten moeten sluiten. Daarnaast mag een groep nog uit maximaal 50 mensen bestaan.

Het kabinet voerde donderdag overleg met de voorzitters van de zes veiligheidsregio's in de Randstad waar de afgelopen tijd veel nieuwe besmettingen bij zijn gekomen. Het gaat om Amsterdam-Amstelland, Rotterdam-Rijnmond, Haaglanden, Utrecht, Kennemerland en Hollands Midden.

Meer uit Binnenland

Grote impact door zedenzaak op school in Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - De zedenzaak op een school in Zoetermeer, waarbij Oskar van der V. dinsdag terechtstaat voor ontucht en het heimelijk filmen van kinderen, heeft diepe sporen nagelaten bij de slachtoffers en de gezinnen waaruit zij komen. De ouders van tien slachtoffers oefenden dinsdag hun spreekrecht uit. Ook de moeder die eind 2022 al een officiële melding bij de school maakte, nadat haar dochter thuis vertelde dat de conciërge haar had aangeraakt, las een verklaring voor.

1 uur geleden
OM: man wilde asielzoekers bij opvang in Amsterdam vermoorden

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam-West. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.

1 uur geleden
ANWB zet tot en met zondag maximaal wegenwachten in

DEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.

1 uur geleden
Hitteprotocol Rijkswaterstaat uitgebreid naar zes provincies

UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

2 uur geleden
Droogte neemt toe door heet en zonnig weer

HOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.

2 uur geleden
OM eist vier jaar cel in verkrachtingszaak uit 1990

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.

2 uur geleden
Ouders klaagden al eerder over conciërge Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.

2 uur geleden