Horeca wil voor 1 juni weer volledig open
DEN HAAG (ANP) - De horeca wil voor 1 juni weer volledig openen, nu volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het draagvlak voor de coronamaatregelen afneemt en het aantal besmettingen stabiliseert.
Door horecabreed versoepelingen door te voeren voor zowel eet- en drinkgelegenheden (binnen en buiten), hotels en door op korte termijn ook te kijken naar mogelijkheden voor avond- en nachtclubs, kan de horeca een alternatief bieden voor de toenemende druk op de openbare ruimte en de basis leggen voor het herstel van de branche van de coronacrisis, stelt KHN-voorzitter Robèr Willemsen.
Ingewijden in Den Haag hebben gemeld dat er versoepelingen van de coronamaatregelen voor de horeca aankomen per 28 april. Daarbij kunnen de terrassen onder voorwaarden weer heropenen. Er wordt naar verluidt gedacht aan een maximum van twee mensen aan één tafeltje of meer als de mensen uit hetzelfde huishouden komen. Ook zou de opening gepaard gaan met een eindtijd.
Sluitingstijd
De heropening van terrassen alleen is voor KHN onvoldoende, zegt Willemsen. De organisatie wil geen restricties meer: geen eindtijd en geen maximumaantal personen per terras en per tafel.
Er zou volgens KHN worden gedacht aan een sluitingstijd voor de horeca om 18.00 uur. "Dit zorgt voor extra druk op handhaving na sluitingstijd, met alle gevolgen van dien. Bovendien is voor ondernemers juist de avond de grootste bron van inkomsten. Het is niet meer uit te leggen als gasten zich vervolgens na 18.00 uur verplaatsen naar parken, pleinen en straten met drank en eten uit de supermarkt, terwijl de horeca haar deuren weer moet sluiten", aldus Willemsen.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
7 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
13 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
18 uur geledenWILLEMSTAD (ANP) - Op Curaçao wordt het gelijkspel tegen Ecuador zaterdagavond (lokale tijd) uitgebreid gevierd. Een deel van de fans heeft zich verzameld in de uitgaanswijk Saliña, waar veel auto's toeterend rondrijden en mensen met vlaggen zwaaien.
20 uur geleden