Horeca wil van 1,5 meterregel af
BREDA (ANP) - De horeca wil dat het kabinet volgende week een einde maakt aan de 1,5 meterregel voor cafés en restaurants. Volgens de sector blijven de meeste gasten "met gezond verstand en een grote dosis eigen verantwoordelijkheid" uit zichzelf op gepaste afstand van elkaar. Dat schrijft de afdeling Breda van Koninklijke Horeca Nederland donderdag in een brief aan premier Mark Rutte. De afdeling stelt ondersteund te worden door horeca uit andere steden, onder meer in Eindhoven en Alkmaar.
Volgens de briefschrijvers moet het kabinet qua beleid overstappen van 'social distancing' op 'smart distancing', als blijkt dat de besmettingscijfers van het RIVM deze week niet significant zijn gestegen. "Mensen blijven misschien niet altijd en overal precies 1,5 meter uit elkaar, maar zorgen wel voor voldoende afstand. Zo moet het er ook uit gaan zien, want we krijgen de strikte regels niet meer uitgelegd aan de bezoekers. Die zien dat er in winkels en bouwmarkten wel veel meer mensen rondlopen. Ook in de buurlanden zoals België zijn de regels in de horeca soepeler", aldus vicevoorzitter Johan de Vos van KHN Breda.
De horeca wil dat elke zaak vanaf volgende week de helft van de beschikbare capaciteit binnen mag gebruiken. Als dat goed gaat zou het maximale aantal bezoekers stap voor stap uitgebreid kunnen worden. De Vos: "Financieel is dat ook echt noodzakelijk, want als deze onwerkbare situatie blijft voortduren, blijven er geen leuke kroegjes meer over. En praktisch is het niet meer te doen, de mensen accepteren het niet meer."
Onduidelijkheid
Er klinkt ook kritiek van de Vereniging Chinees-Aziatische Horeca Ondernemers (VCHO) en de vakvereniging Professionele Frituurders (ProFri). Deze brancheorganisaties stellen dat er onduidelijkheid heerst over begrippen in de coronaregels voor de horeca. "Door begripsverwarring is volstrekt onduidelijk wat wordt bedoeld met de begrippen 'zelfstandige ruimte’ en 'afzonderlijke ruimte. Deze begrippen die gebruikt worden in de noodverordeningen van de 25 veiligheidsregio’s zijn uitermate belangrijk, nu per 1 juni dertig en per 1 juli zelfs honderd gasten mogen worden toegelaten per zelfstandige functie binnen één gebouw," zegt directeur Frans van Rooij van ProFri.
Van Rooij zegt dat er ondernemers zijn die nu hun ruimtes niet durven te gebruiken, omdat ze het boeterisico te groot vinden en en de handhaving te willekeurig. "Zelfs tussen gemeenten binnen dezelfde veiligheidsregio bestaat verschil van uitleg. Bij een bepaling waarbij hoge boetes gemoeid zijn bij overtredingen, kan en mag het niet onduidelijk zijn."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Tussen Eindhoven en Brussel moet een directe trein rijden, vindt de Tweede Kamer. Onder een motie die ChristenUnie-Kamerlid Pieter Grinwis woensdagavond indiende, staan genoeg andere fracties voor een meerderheid. Ze willen dat er daarnaast elk uur een tweede snelle trein tussen Rotterdam en Brussel rijdt.
1 uur geledenNUENEN (ANP) - Naast een vuurwerkmortier is er ook een pijpbom gevonden bij het azc in aanbouw in het Brabantse Nuenen. Dat bevestigt een woordvoerder van de politie donderdagmiddag aan het ANP. Het gebouw zou deze zomer klaar moeten zijn voor de opvang van vluchtelingen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Financiën heeft niet kunnen vaststellen wie verantwoordelijk was voor een digitale inbraak bij het departement op 19 maart. Er zijn waarschijnlijk gegevens buitgemaakt, maar welke precies is "naar verwachting niet te reconstrueren". Dat meldt minister Eelco Heinen (Financiën, VVD) aan de Tweede Kamer.
2 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De verdachte in de zaak van een overleden echtpaar in Meerstad (Groningen) is het kind van de twee, zegt een woordvoerster van de politie. De twee waren een echtpaar van 53 jaar oud. Meerdere media melden dat de verdachte een minderjarige dochter is die bij haar ouders woonde. Zij zou 13 jaar oud zijn. De politiewoordvoerster wilde dat niet bevestigen.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De politie heeft donderdag een minderjarige aangehouden omdat deze persoon mogelijk betrokken is bij de dood van twee personen. Zij werden in de nacht van woensdag op donderdag dood aangetroffen in een woning aan de Meerhoven in Meerstad (Groningen). De politie gaat ervan uit dat ze door een misdrijf om het leven zijn gekomen.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - De NS geeft de reiziger een seintje als over een tijdje de actie met het goedkopere zomerabonnement afloopt. Dit om te voorkomen dat iemand zich vergeet af te melden en vastzit aan het abonnement dat daarna weer in prijs omhoog gaat. Dat meldt de NS.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederlandse politieagenten moeten bij demonstraties "zichtbare identificatietekens" gaan dragen, zoals naamplaatjes of dienstnummers, vinden advocaten van Extinction Rebellion (XR). Ze noemen het ontbreken daarvan "een schending van fundamentele rechten van slachtoffers van onnodig politiegeweld", omdat het in de praktijk vaak heel moeilijk of zelfs onmogelijk blijkt om agenten achteraf ter verantwoording te roepen.
5 uur geleden