Horeca weer open: 'Ik heb er maanden op moeten wachten'
DEN HAAG (ANP) - Cafés en terrassen zijn weer open. Na weken dicht te zijn geweest vanwege de coronacrisis hebben veel horecagelegenheden om 12.00 uur de deuren weer geopend. De aanloop verliep op veel plaatsen gemoedelijk. Het is in veel steden druk, maar meldingen van lange wachtrijen of incidenten zijn er vooralsnog niet.
Op de Grote Markt in Breda, met bijna alleen maar horecagelegenheden, lopen mensen maandag af en aan. De tafels staan op gepaste afstand van elkaar, met aan elke tafel maximaal twee stoelen naast elkaar.
In Scheveningen is kort na de heropening sprake van een rustige en ordelijke toeloop, waarbij slechts bij enkele strandtenten een kleine rij van klanten ontstond. Ronny uit Oss, samen met vriend Bert een dagje uit naar het strand, heeft acht minuten na de heropening van de horeca zijn tweede biertje al te pakken. "Ik heb er maanden op moeten wachten, maar het smaakt nog steeds goed", zegt hij op het terras van strandtent Mood.
Terrasbezoek
Bij strandtent Peukie in Scheveningen is een groepje Duitsers gearriveerd voor terrasbezoek, maar ook daar zijn alle tafels nog niet bezet. Langzaam maar gestaag stromen de terrasgangers toe. Op de boulevard is de politie en de marechaussee zichtbaar aanwezig en op de terrassen zijn particuliere beveiligers aanwezig om alles in goede banen te leiden.
In Maastricht knipte kroegbaas Henri Hochstenbach van café In Den ouden Vogelstruys aan het Vrijthof om 12.00 uur een lint door, waarmee hij het startsein gaf voor de heropening van de terrasjes aan het Vrijthof. Eerst hield hij een korte toespraak, op gepaste afstand omringd door de andere kasteleins van het Maastrichtse plein. Direct na het doorknippen van het lint stroomden de bezoekers naar de tafeltjes. Om 12.30 zat het er behoorlijk vol, maar nog niet alle tafeltjes zijn bezet.
Uitgebreid
De terrasjes zijn uitgebreid en staan deels ook op het Vrijthof zelf. Er omheen is een afzetting met hekken. De sfeer is er gezellig. Veel mensen zijn met de fiets gekomen.
In Venlo is het behoorlijk druk op de terrasjes op de Markt. Aardigheid daar is een dubbel terras, waarmee Café Central zijn capaciteit heeft uitgebreid. Het café kreeg hiervoor toestemming van de gemeente.
Uitbaters moesten de afgelopen tijd passen en meten om de tafeltjes en stoelen op de juiste afstand van elkaar te plaatsen. Veel gemeenten werken mee en staan toe dat de terrassen worden uitgebreid, zodat de eet- en drinkgelegenheden de ruimte hebben om mensen te ontvangen.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
5 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
37 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
20 uur geleden