Horeca rekent op losser boetebeleid na ophef bruiloft Grapperhaus
DEN HAAG (ANP) - Koninklijke Horeca Nederland (KHN) hoopt dat de ophef over de geschonden coronaregels op de bruiloft van minister van Justitie Ferd Grapperhaus leidt tot meer begrip voor horecaondernemers en een minder strikt boetebeleid. KHN-directeur Dirk Beljaarts vindt dat buitengewoon opsporingsambtenaren, zogeheten boa's, niet meer meteen boetes moeten opleggen of met sluitingen van cafés moeten dreigen als er een incidentele overtreding van de coronaregels wordt geconstateerd. De branchevoorman wil ook dat al uitgedeelde boetes worden herbekeken.
"Als we iets kunnen leren van deze kwestie, dan is het dat een ongeluk in een klein hoekje zit en er niet altijd sprake is van bewuste overtreding van de regels", stelt Beljaarts. Volgens hem zouden boetes en andere straffen voor ondernemers eigenlijk alleen opgelegd moeten worden als sprake is van "echte excessen".
Nu komt het voor dat boa's erg intimiderend binnenstappen bij de horeca, weet de KHN-directeur van meldingen uit zijn branche. Hij noemt als voorbeeld een boa die direct een boete uitdeelde omdat er toevallig een gast niet op zijn plek zat. De betreffende horecabezoeker was op weg naar het toilet een bekende tegengekomen en sprak die persoon kort aan. In de ogen van Beljaarts is dit een "incident dat iedereen kan overkomen".
Lastige positie
De horecabranche klaagt al langer dat de coronabeperkingen zich in vergelijking met andere branches wel heel erg toespitsen op cafés en restaurants. Beljaarts wijst erop dat horecaondernemers daardoor in een lastige positie zitten. Zij proberen vanwege hun werk zo gastvrij mogelijk te zijn, maar moeten klanten ook vaak 'nee' verkopen als iets niet kan vanwege de voorschriften.
Minister Grapperhaus raakte in opspraak na het verschijnen van foto’s van zijn bruiloft. Zo was er een bordesfoto waar onvoldoende afstand werd gehouden. Ook waren er foto's waarop hij handen aan het schudden was en zijn schoonmoeder omhelsde. In de Tweede Kamer is de kwestie met een sisser afgelopen. Grapperhaus hield het vertrouwen van de coalitiepartijen. De oppositie zegde het vertrouwen niet op, maar sprak wel vrijwel unaniem haar afkeuring uit.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
52 minuten geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
2 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
2 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
3 uur geleden