Horeca had op meer gehoopt
AMSTERDAM (ANP) - Horeca-ondernemers zijn veelal niet geholpen met de "theoretische versoepelingen" van de coronabeperkingen die het kabinet heeft aangekondigd. Het loslaten van het maximumaantal gasten, met de 1,5 afstand in ogenschouw genomen, is voor een aantal grote hotels en restaurants en voor conferentieoorden een verbetering. Maar de kleinere zaken schieten met de aanpassingen niet zo veel op.
Dat zegt Dirk Beljaarts van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in een reactie op de persconferentie van premier Mark Rutte en minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge. Bij de KHN-directeur is eerder sprake van teleurstelling dan van blijdschap. "We hadden op iets beters gehoopt."
Beljaarts legt uit dat kleinere zaken als cafés en restaurants nu al vaak niet aan de dertig gasten komen. De verhoging van het aantal toegestane bezoekers, met de 1,5 meterregels, betekent geen verbetering van de huidige situatie. De KHN-directeur wijst onder meer op de restricties op terrassen die zijn gebleven, ondanks de plaatsing van kuchschermen. Tafels mogen daardoor wel dichter bij elkaar, maar een groep bezoekers moet nog altijd op afstand blijven van elkaar. Hij snapt ook niet wat het verschil is met personen die bijvoorbeeld wel met zijn vieren in een auto mogen zitten.
'Moeilijk om ondankbaar over te komen'
Ook wijst Beljaarts op de versoepelingen die gelden voor de kermis en de braderie. "Daar mag je dus wel met een drankje staan, maar op het terras moet je blijven zitten. Het is moeilijk om niet ondankbaar over te komen", zegt hij.
KHN had graag gezien dat horeca-ondernemers perspectief geboden zouden krijgen. Veel ondernemers staan volgens de organisatie voor belangrijke beslissingen zoals investeren of het eventueel verkopen van de zaak. Als voorbeeld van hoe het ook kan wijst hij naar de situatie in Vlaanderen waar een hele route tot het einde van het jaar is uitgestippeld, mits de virusontwikkeling dit toelaat.
Met het reces in politiek Den Haag voor de deur, vrees KHN een periode van weinig veranderingen. Daarbij zijn de maatregelen nu zo dat blij slecht weer veel zaken niet rendabel open kunnen. De brancheorganisatie blijft zijn signalen afgeven, zeker omdat in Nederland volgens KHN alleen gesproken wordt over wat niet kan en er geen ruimte is voor gesprekken over wat nodig is. "We gaan de komende dagen maar eens kijken wat wijsheid is", besluit Beljaarts.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
29 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
3 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
4 uur geledenASSEN (ANP) - Het TT Circuit Assen neemt voor de aankomende TT van 26 tot en met 28 juni extra maatregelen vanwege de verwachte warmte. Bezoekers mogen eigen flessen meenemen mits deze niet van glas zijn, laat de organisatie weten. Ook zijn er verspreid over het terrein waterpunten en toiletgebouwen waar bezoekers hun fles gratis kunnen vullen.
5 uur geleden