Horeca: GGD moet personeel in andere branches zoeken
DEN HAAG (ANP) - De GGD moet voor de vaccinatiecampagne van dit najaar prikkers vinden die al gepensioneerd zijn of bijvoorbeeld reservist zijn. Dat bepleit Robèr Willemsen, voorzitter van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De organisatie beklaagde zich eerder in het AD over oneerlijke concurrentie, omdat de GGD hogere uurlonen kan betalen. Daarbij vreest KHN horecapersoneel opnieuw kwijt te raken aan de GGD.
Meer salaris betalen in de horeca "kan simpelweg niet", zegt hij, "tenzij mensen bereid zijn 7,50 euro voor een kop koffie te betalen". De horeca zelf zou om mensen te behouden, moeten blijven investeren in trainingen, opleidingen en ook werknemers "de ruimte moeten geven een sociaal leven op te bouwen", zegt Willemsen.
Volgens Willemsen staan momenteel zo'n 80.000 vacatures open in de horeca. Voor de coronacrisis was de vraag naar personeel met zo'n 40.000 openstaande vacatures ook al hoog.
Dilemma
Koepelorganisatie GGD GHOR zegt het dilemma van de horeca om personeel te vinden en vast te houden te begrijpen. Maar "uiteindelijk zullen zij hun eigen belang vooropstellen", zegt Willemsen. KHN wil de komende weken met de GGD in gesprek. Eerder spraken de organisaties elkaar al.
Een woordvoerder van de GGD zegt tegen het ANP dat de organisatie zelf ook te maken heeft met de krapte op de arbeidsmarkt. De woordvoerder benadrukt dat de functies bij de GGD niet zomaar te vergelijken zijn met de horeca. Daarnaast speelt intrinsieke motivatie "voor het maatschappelijke probleem van de coronacrisis" met name bij jongeren een grote rol om een baan bij de GGD te accepteren.
Vaccinatiecampagne
GGD'en hebben ook juist horecapersoneel aan het werk gehouden tijdens eerdere lockdowns, zegt de woordvoerder. Verder is de vaccinatiecampagne die in september begint erg belangrijk om meer ziekte op de arbeidsmarkt in de herfst te voorkomen, zegt hij. "Uitval van personeel is een groot maatschappelijk probleem, dat geldt ook voor de horeca. Zo is de vaccinatiecampagne voor de hele maatschappij van belang."
Zorgminister Ernst Kuipers maakte een aantal weken geleden bekend dat vanaf half september 12-plussers een nieuwe coronavaccinatie kunnen halen. In totaal hebben de GGD'en 13.300 mensen nodig voor de prikronde. Het gaat om prikkers, artsen, callcentermedewerkers, administratief medewerkers en beveiligers. Hoeveel mensen er nog geworven moeten worden, houdt de koepelorganisatie niet centraal bij.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
9 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
13 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden