Horeca: GGD moet personeel in andere branches zoeken
DEN HAAG (ANP) - De GGD moet voor de vaccinatiecampagne van dit najaar prikkers vinden die al gepensioneerd zijn of bijvoorbeeld reservist zijn. Dat bepleit Robèr Willemsen, voorzitter van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN). De organisatie beklaagde zich eerder in het AD over oneerlijke concurrentie, omdat de GGD hogere uurlonen kan betalen. Daarbij vreest KHN horecapersoneel opnieuw kwijt te raken aan de GGD.
Meer salaris betalen in de horeca "kan simpelweg niet", zegt hij, "tenzij mensen bereid zijn 7,50 euro voor een kop koffie te betalen". De horeca zelf zou om mensen te behouden, moeten blijven investeren in trainingen, opleidingen en ook werknemers "de ruimte moeten geven een sociaal leven op te bouwen", zegt Willemsen.
Volgens Willemsen staan momenteel zo'n 80.000 vacatures open in de horeca. Voor de coronacrisis was de vraag naar personeel met zo'n 40.000 openstaande vacatures ook al hoog.
Dilemma
Koepelorganisatie GGD GHOR zegt het dilemma van de horeca om personeel te vinden en vast te houden te begrijpen. Maar "uiteindelijk zullen zij hun eigen belang vooropstellen", zegt Willemsen. KHN wil de komende weken met de GGD in gesprek. Eerder spraken de organisaties elkaar al.
Een woordvoerder van de GGD zegt tegen het ANP dat de organisatie zelf ook te maken heeft met de krapte op de arbeidsmarkt. De woordvoerder benadrukt dat de functies bij de GGD niet zomaar te vergelijken zijn met de horeca. Daarnaast speelt intrinsieke motivatie "voor het maatschappelijke probleem van de coronacrisis" met name bij jongeren een grote rol om een baan bij de GGD te accepteren.
Vaccinatiecampagne
GGD'en hebben ook juist horecapersoneel aan het werk gehouden tijdens eerdere lockdowns, zegt de woordvoerder. Verder is de vaccinatiecampagne die in september begint erg belangrijk om meer ziekte op de arbeidsmarkt in de herfst te voorkomen, zegt hij. "Uitval van personeel is een groot maatschappelijk probleem, dat geldt ook voor de horeca. Zo is de vaccinatiecampagne voor de hele maatschappij van belang."
Zorgminister Ernst Kuipers maakte een aantal weken geleden bekend dat vanaf half september 12-plussers een nieuwe coronavaccinatie kunnen halen. In totaal hebben de GGD'en 13.300 mensen nodig voor de prikronde. Het gaat om prikkers, artsen, callcentermedewerkers, administratief medewerkers en beveiligers. Hoeveel mensen er nog geworven moeten worden, houdt de koepelorganisatie niet centraal bij.
Meer uit Binnenland
SCHARENDIJKE (ANP) - Een medewerker van Concert at Sea die last had van de gevolgen van een blikseminslag bij het terrein van het festival blijft een nacht ter observatie in het ziekenhuis. Dat heeft de organisatie laten weten. Volgens de organisatie maakt deze medewerker het goed.
30 minuten geledenDE BILT (ANP) - In heel het land is code oranje van kracht wegens zware onweersbuien, meldt het KNMI. Eerst gold dit weeralarm in slechts vier provincies (Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel), maar dat is uitgebreid.
36 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De landelijke technische storing bij Rijkswaterstaat van zaterdag is verholpen. "Alle systemen werken weer", zegt een woordvoerster van de weg- en waterbeheerder. Volgens haar heeft de storing niet geleid tot grote ongeregeldheden in het verkeer en op het water.
1 uur geledenALMERE (ANP) - In Almere zijn twee nachten op rij scooters geroofd onder bedreiging van wapens, meldt de politie. In beide gevallen werden ook persoonlijke eigendommen gestolen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
4 uur geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
5 uur geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
5 uur geleden