Horeca- en entertainmentsector houdt rustig protest op Malieveld
DEN HAAG (ANP) - Op het Malieveld in Den Haag houden horeca-ondernemers, festivalorganisatoren, artiesten, circussen, kermisexploitanten en bedrijven en werknemers uit de entertainmentsector een rustig protest. Ze komen in actie tegen "te strenge coronaregels" en vóór meer financiële steun van de overheid.
Er hebben zich zo'n 150 mensen verzameld. Sommige dragen gele hesjes. Een clown heeft een bord bij zich met de tekst: wanneer kan ik weer lachen. Iemand anders heeft op zijn shirt de tekst: Rot op met je nieuwe normaal. Naast mensen uit de evenementenbranche hebben ook individuen zich bij het protest aangesloten die in het algemeen tegen de coronamaatregelen zijn. Ze worden vermaakt door een dj en de zanger van de feestband Trafassi.
De demonstranten vinden onder meer dat de algemene regel van 1,5 meter afstand houden te strikt wordt gehandhaafd in de horeca. Ze pleiten voor meer overleg en waarschuwingen, in plaats van directe boetes. Onder café- en restauranthouders is veel onvrede over de regels. Als ze hun zaak adequaat inrichten met het oog op de afstandsregel, wil dat nog niet zeggen dat alle gasten zich eraan houden.
Festivals op kleinere schaal of met minder mensen
De initiatiefnemers van de betoging vinden verder dat de overheid festivals in de buitenlucht weer moet toestaan vanaf 1 juli. Dat kan eventueel op kleinere schaal of met een maximaal aantal bezoekers per vierkante meter. "Steun ons en laten we proberen de enorme schade in deze branche nog enigszins te beperken voor het te laat is", schreven de organisatoren vooraf op Facebook.
Michel Walta uit Maastricht is in een omgebouwde botsauto aanwezig op het Malieveld. Hij verkoopt meubilair voor de entertainmentsector. Hij hoopt dat de overheid kiest voor 'de gulden middenweg'. "Corona kan levens kosten, maar het zou goed kunnen komen als het volwassen wordt aangepakt. De verantwoordelijkheid moet worden overgelaten aan de professionals in de entertainmentbusiness. Zij kunnen ervoor zorgen dat alles in goede banen wordt geleid", aldus Walta.
Zondag liep een protest tegen de coronamaatregelen van de overheid op het Malieveld uit de hand. Onruststokers zochten de confrontatie met de politie. Die arresteerde zo'n vierhonderd mensen.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden