Horeca door heel Nederland open op 'protestdag'
AMSTERDAM (ANP) - Door heel Nederland zijn cafés en restaurants zaterdag opengegaan uit protest tegen de voortdurende sluiting van de horecasector. In veel steden gebeurde dat met toestemming van de gemeente, maar bijvoorbeeld in Utrecht werd gehandhaafd.
In Roermond wist het winkelend publiek al vroeg de terrasjes te vinden en genoot ook het horeca-personeel ervan om weer aan de slag te kunnen, zo beaamden de zaterdaghulpen in eetcafé Munsterhof in de Limburgse stad. "Iedereen vindt het heerlijk om elkaar weer te zien", zei een van hen. "Eindelijk kunnen we weer wat doen!’, vulde een ander aan. "Keigezellig om weer onder de mensen te zijn."
In Zwolle wisten de studenten hun vaste uitgaansgelegenheden weer te vinden. Zo zat het terras van studentencafé Het Vliegende Paard aan het begin van de middag vol. "Het voelt vertrouwd hier weer te zijn", zei Connor, een 20-jarige student lichamelijke opvoeding. Ook vriend Bruce (23), die communicatie studeert, bleef zaterdag zolang het kon. "De horeca gecontroleerd openen lijkt me beter dan dat iedereen thuis gaat feesten."
Zonder toestemming
Ook in bijvoorbeeld Wateringen bij Den Haag en in Groningen wisten bezoekers de cafés goed te vinden. Ook hier lieten de boa's zich niet zien.
In Utrecht ging een aantal cafés en restaurants zonder toestemming open. Boa's traden daar handelend op. Na een telefoongesprek met burgemeester Sharon Dijksma, die beloofde zich de komende dagen in te blijven zetten voor versoepeling van de maatregelen en ruimhartige compensatie, sloot restaurant Sanu Ramen rond 16.00 uur de deuren. "Ons statement is gemaakt", meende mede-eigenaar Mohammad Kashani.
Steun
Het Haagse café Bouzy ging om 15.00 uur open en zat een uur later helemaal vol, vooral met vaste gasten die hun steun wilden betuigen. Mede-eigenaar Martijn Verbruggen wilde eigenlijk gewoon open blijven. "We hebben een afhaalbar buiten, maar als er morgen weer zo veel mensen staan, gaan we binnen ook open." Volgens hem geeft de drukte weer "hoe de maatschappij erin staat".
Toch waren er ook partijen die niet meededen, zoals het Haagse muziekcafé De Paraplu. ""Wij snakken naar verlichting, maar één middagje gasten ontvangen gaat daar geen verandering in brengen", stelde eigenaar Dion Kemeling, die zijn café tijdens een eerdere lockdown ombouwde tot slijterij. "Mijn creativiteit en flexibiliteit zijn inmiddels wel een beetje op", erkende hij.
Ook in Breda, waar in eerste instantie positief werd gereageerd op de protestdag, riep de lokale afdeling van branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) op om niet mee te doen. "Wij laten ons niet uitlachen voor een dag", klonk het. "De druk bij ondernemers over de financiële en psychische problemen gaat er niet vanaf door een dag open te gaan", aldus Johan de Vos van KHN Breda. Ook was het op "zo'n korte termijn" niet voor alle zaken te regelen om open te gaan. Volgens De Vos was de impact bovendien verdwenen omdat de protestdag op veel plaatsen werd omarmd door de gemeente.
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
11 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
13 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
15 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
16 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
18 uur geleden