Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Hoogste gletsjer ter wereld verloor in kwarteeuw 55 meter ijs

Hoogste gletsjer ter wereld verloor in kwarteeuw 55 meter ijs

KATHMANDU (ANP) - Onderzoekers concluderen dat een gletsjer op de Mount Everest in de afgelopen kwarteeuw als gevolg van klimaatverandering zo'n 55 meter ijs is kwijtgeraakt. IJs dat de afgelopen 2000 jaar werd gevormd op de hoogste gletsjer ter wereld, is in een periode van 25 jaar gesmolten.

Een team van wetenschappers onder leiding van de Amerikaanse University of Maine trok in 2019 naar deze gletsjer op de zuidelijke bergflank van de Everest. Op een hoogte van 8020 meter deden zij er metingen, waarvan de resultaten donderdag zijn gepubliceerd in het tijdschrift Nature.

Hoofdonderzoeker Paul Mayewski vertelt aan CNN dat "de meest onbereikbare gletsjers ter wereld ook worden beïnvloed door klimaatverandering". De gevolgen daarvan zijn sinds de jaren negentig "significant". Niet eerder toonden wetenschappers aan dat ook de hoogste plekken ter wereld dusdanig veranderen als gevolg van door de mens veroorzaakte klimaatverandering.

Iconisch

De ijslaag op de hoogste gletsjer ter wereld smolt zo'n tachtig keer sneller dan het tempo waarin deze eeuwen geleden geleden gecreëerd werd. Niet alleen is er in de afgelopen decennia veel ijs gesmolten, ook is de samenstelling van de ijslaag veranderd. De hoeveelheid sneeuw is afgenomen, waardoor meer ijs is blootgesteld. Omdat sneeuw zonlicht reflecteert en zo een koelend effect heeft, zou het "delicate evenwicht" tussen sneeuw en ijs verstoord kunnen zijn.

Van andere gletsjers, zoals die op Antarctica, concludeerden wetenschappers eerder al dat het smeltproces steeds meer vaart kreeg. "IJsberen zijn een iconisch symbool geweest voor de opwarming van de aarde. Wij hopen dat wat er bovenop de Mount Everest is gebeurd ook iconisch zal zijn en voor demonstraties zorgt", aldus Mayewski.

Meer uit Buitenland

President Tsjechië mag van Constitutioneel Hof mee naar NAVO-top

PRAAG (ANP/RTR) - President Petr Pavel mag van het Tsjechische Constitutioneel Hof mee naar de NAVO-top in Turkije. De regering wilde hem niet opnemen in de Tsjechische delegatie, maar is nu door het hof teruggefloten.

1 uur geleden
WHO: wereldwijde risico op ebola blijft laag

GENÈVE (ANP/AFP) - Het wereldwijde risico op ebola blijft laag, zegt de directeur van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus, nadat woensdag een ebolageval in Frankrijk werd bevestigd.

1 uur geleden
Israël meldt luchtaanval op Hezbollah-leden in Zuid-Libanon

NABATIEH (ANP/AFP) - De Israëlische krijgsmacht (IDF) zegt een luchtaanval te hebben uitgevoerd in het zuiden van Libanon. Die zou zijn gericht op twee Hezbollah-leden die "een bedreiging vormden" voor Israëlische troepen in de buurt.

3 uur geleden
Stukken: toezichthouder ICC pleit voor ontslag hoofdaanklager

DEN HAAG (ANP/RTR) - Een toezichthouder van het Internationaal Strafhof in Den Haag (ICC) vindt dat hoofdaanklager Karim Khan weggestuurd moet worden. In een advies staat dat is vastgesteld dat de Brit zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel grensoverschrijdend gedrag, meldt persbureau Reuters.

3 uur geleden
EU stelt missie voor om Libanese troepen te trainen

BRUSSEL (ANP/RTR) - De diplomatieke dienst van de Europese Unie (EEAS) heeft voorgesteld om een missie op te zetten om Libanon te helpen. Volgens het document, dat is ingezien door persbureau Reuters, is het de bedoeling dat Europese militairen drie jaar lang troepen van de Libanese krijgsmacht gaan trainen en adviseren.

4 uur geleden
Eerste ebolageval in Frankrijk vastgesteld na uitbraak in DRC

PARIJS (ANP/AFP) - Voor het eerst sinds de recente uitbraak van ebola is een ziektegeval op Franse bodem vastgesteld, meldt het gezondheidsministerie. Het gaat om een arts die was teruggekomen uit de Democratische Republiek Congo na daar aan het werk te zijn geweest.

5 uur geleden
Iran noemt deal met VS 'verklaring van Amerikaanse nederlaag'

TEHERAN (ANP/AFP) - Iran zegt de voorlopige overeenkomst met de Verenigde Staten te zien als bekentenis van de Amerikanen dat ze de oorlog hebben verloren. Hoewel de Amerikaanse president Donald Trump het zogenoemde memorandum van overeenstemming presenteerde als grootste overwinning, noemt de Iraanse parlementsvoorzitter en hoofdonderhandelaar Mohammad Bagher Ghalibaf de deal een "verklaring van Amerikaanse nederlaag".

6 uur geleden