Hoog tijd voor centrale website over coronavirus
AMSTERDAM/DEN HAAG (ANP) - De overheid moet zo snel mogelijk een centrale website inrichten, waarop alle informatie over de coronacrisis en de genomen maatregelen overzichtelijk te vinden is. Daarnaast is het openen van een callcenter voor rechtstreekse vragen een goed idee, net als een dagelijks bulletin van het centrale crisisteam.
Dat vinden crisiscommunicatiedeskundigen Leo de Later en Charles Huijskens. Beide deskundigen zijn het erover eens dat de manier waarop premier Mark Rutte en drie ministers maandagavond nieuwe maatregelen aankondigden, niet uitblonk in duidelijkheid. "In tijden van crisis moet elke boodschap helder en simpel zijn. Anders ligt verwarring op de loer", aldus De Later.
Er is volgens hen bijvoorbeeld veel verwarring over de tijd dat het verplichte thuiswerken geldt. Dat blijft vooralsnog 6 april, maar velen denken dat die periode ook is opgerekt naar 1 juni, de datum die is genoemd voor het verbod op groepsevenementen. De Later: "Je kan alles wel vinden, maar daarvoor moet je zelf shoppen op allerlei websites. Dat is voor sommige mensen te moeilijk."
Voorgrond
Huijskens en De Later vinden het goed dat Rutte "zichtbaar is en de leiding neemt." "Mensen hebben nu behoefte aan iemand die orde op zaken stelt. Al zie ik Justitieminister Ferd Grapperhaus ook steeds vaker op de voorgrond treden. Die is echt van de duidelijke taal", meent Huijskens.
Volgens De Later is de hoeveelheid informatie die tijdens de televisiemomenten over de Nederlanders wordt uitgestort te groot. "Al die mondelinge informatie moet iedereen maar meteen verwerken. Ik pleit voor heldere en kortere boodschappen van alleen de minister-president met hooguit een deskundige erbij voor de uitleg." "En een bondige samenvatting aan het eind", vult Huijskens aan.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
3 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
11 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
12 uur geleden