Honderden demonstreren tegen NAVO-top in centrum Den Haag
DEN HAAG (ANP) - Een paar honderd mensen protesteren zondagmiddag tegenover station Den Haag Centraal tegen de NAVO-top. De demonstranten staan in de volle zon. "Een warm welkom. Of eigenlijk: een heet welkom", zegt een van de organisatoren.
De deelnemers dragen verschillende vlaggen, waaronder Palestijnse en Iraanse. Maar ook vlaggen van politieke partijen SP en BIJ1. Sommige deelnemers hebben protestborden bij zich met daarop anti-NAVO-leuzen zoals 'no war no occupation, stop NATO domination' en 'NATO is a war machine'.
Tijdens het protest zijn er verschillende sprekers, onder wie Jimmy Dijk, fractievoorzitter van de SP in de Tweede Kamer. De partij wil niet dat er meer geld naar defensie gaat. "Hoeveel meer wapens hebben zij nodig, wanneer is het genoeg?", vroeg Dijk zich af. "Wanneer gaan zij zien dat wapens geen vrede brengen?" Ook veroordeelde hij de aanval die de VS in de nacht van zaterdag op zondag uitvoerde op Iran.
Andere demo's
De actievoerders lopen na de toespraken en muzikale optredens naar het Vredespaleis.
Rondom de NAVO-top, dinsdag en woensdag, zijn ongeveer twintig demonstraties in Den Haag. Extinction Rebellion wil de A12 blokkeren. Ook zijn er demonstraties van onder meer pro-Palestijnse en anti-Israëlische groeperingen, COC, Pegida, Antifa en ex-moslims.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Toen er begin 2021 werd gesproken over de invoer van een avondklok, ontbrak een overtuigend verhaal dat die coronamaatregel daadwerkelijk ging werken. Dat zei Hubert Bruls, sinds 2012 burgemeester van Nijmegen en destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
4 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wilde in 2020 wel heel snel versoepelingen doorvoeren in het coronabeleid, stelde de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het tempo waarin coronamaatregelen moesten worden uitgewerkt, lag zeker in de beginfase van de pandemie "ongehoord hoog". Dat heeft burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, gezegd tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het gerechtshof in Amsterdam heeft de 37-jarige Martijn N., voormalig directeur van cultureel platform Moam, veroordeeld tot 3,5 jaar gevangenisstraf voor een reeks zedenmisdrijven waarvan jonge mannen en 15-jarige jongens het slachtoffer werden. Het hof verklaarde meer aanklachten bewezen dan de rechtbank en kwam daardoor tot een fors hogere straf - de rechtbank legde eerder anderhalf jaar cel op, waarvan acht maanden voorwaardelijk.
1 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - In totaal zijn er 3915 deelnemers aan de Nijmeegse Vierdaagse die toch niet meedoen aan het wandelevenement, zegt de organisatie op haar website. Deelnemers konden tot afgelopen vrijdag 17.00 uur via de website van de organisatie hun Vierdaagse-ticket overdragen aan wandelaars op een wachtlijst.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Rode Kruis heeft 690.000 euro opgehaald via Giro 7244 voor de bestrijding van ebola in Oost-Congo. "Meer geld is hard nodig om beschermingsmiddelen zoals pakken, handschoenen en chloor aan te schaffen", aldus Harm Goossens, directeur van het Nederlandse Rode Kruis, in een verklaring.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Een op de vier mensen met een beperking zegt het gevoel te hebben niet mee te tellen in de samenleving. Dat komt naar voren in een onderzoek van het College voor de Rechten van de Mens onder ruim 1800 mensen met een beperking. Het College geeft ook aan dat de bestaanszekerheid van mensen met een handicap in het geding is; ruim een derde heeft financiële zorgen.
10 uur geleden