Hoekstra: VVD verzette zich in coalitie tegen aanpak flex
DEN HAAG (ANP) - De VVD van Mark Rutte heeft zich deze regeerperiode "met hand en tand verzet tegen elke poging van de andere drie coalitiepartijen om iets te doen aan die flexcontracten". Dat zegt althans CDA-leider en demissionair minister van Financiën Wopke Hoekstra.
De CDA-lijsttrekker ging bij de NOS in debat met VVD-leider Rutte over zekerheid op de arbeidsmarkt. Het inmiddels demissionaire kabinet, waar beide politici deel van uitmaken, zou de arbeidsmarkt gaan hervormen. Onder anderen door de coronacrisis lukte dat uiteindelijk niet, maar begin vorig jaar kwam wel een belangrijk advies uit van voormalig topambtenaar Hans Borstlap. Borstlap deed een reeks aanbevelingen over hoe die arbeidsmarkt eruit moet zien. Hij pleitte er onder meer voor om vaste contracten wat minder vast te maken, en flexwerkers juist wat meer zekerheid en vastigheid te geven.
Volgens Rutte heeft dit kabinet juist een "betere balans weten te bereiken tussen vast en flex". Hij benadrukt steevast dat de twee grotere coalitiepartijen samen verantwoordelijk zijn voor het beleid van de afgelopen jaren, maar Hoekstra benadrukte juist de rol van de VVD. "U zegt dat we er samen aan gewerkt hebben? Als er één partij de afgelopen jaren in elke discussie over flex als een emmer achter de boot heeft gehangen, in al die kabinetsonderhandelingen, dan was het de VVD", zei hij in het slotdebat. Het waren juist mensen met een flexibel contract die "als eerste bij de overheid op de stoep stonden omdat ze geen werk hadden door corona", aldus Hoekstra.
Lef
De VVD wil na de coronacrisis verder om het verschil tussen werknemers met een vast contract en mensen met een flexibele overeenkomst te verkleinen, zei Rutte. Hij haalde op zijn beurt uit naar plannen van het CDA waar meer partijen zich tegen hebben verzet. "Je moet wel lef hebben, Wopke, meneer Hoekstra, om mij de flexarbeid te verwijten", zei Rutte. "Wie van deze partijen stelt nou voor om de WW midden in een crisis tot een jaar te beperken? Dat is het CDA!" Rutte somde andere plannen op waar hij het niet mee eens is. Hij vindt het vooral slecht dat Hoekstra "als een soort spreadsheet dit soort dingen op tafel" gooit.
De VVD-lijsttrekker vindt dat Hoekstra te weinig zoekt naar draagvlak. Rutte hoopt opnieuw in het Torentje te zitten, en liet doorschemeren dat hij ook best wil dat Hoekstra nog eens zijn minister van Financiën wordt. "Maar we moeten wel draagvlak hebben. Hoe kan je nou op die manier het land besturen?" vroeg Rutte aan de CDA-voorman.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
6 uur geleden