Hoekstra over akkoord begroting: so far, so good
DEN HAAG (ANP) - CDA-leider en minister van Financiën Wopke Hoekstra is "heel blij" dat de partijen van de voormalige regeringscoalitie nog hebben kunnen sleutelen aan de kabinetsplannen voor volgend jaar. Het stemt ook positief over samenwerking tussen partijen, laat de demissionaire bewindsman doorschemeren. "Het is gelukt, en het kon breed op steun rekenen. Dus wat dat betreft: so far so good."
Het CDA van Hoekstra is een van de partijen die straks mogelijk gaan onderhandelen over een minderheidskabinet. Een eventuele minderheidscoalitie zal straks ook steun moeten zoeken bij andere partijen in de Tweede Kamer en Eerste Kamer. Hoekstra wil niet vooruitlopen op het effect van het debat over de begrotingsplannen op de formatie. "Ik durf daar geen voorspellingen over te doen."
Dat VVD, D66 en CDA gisteren uitgerekend met de ChristenUnie tot een akkoord kwamen, bevestigt wel het standpunt van Hoekstra dat het "een heel logisch idee" is om met die coalitie door te gaan. Het demissionaire kabinet heeft "over het algemeen goed gefunctioneerd, heeft een aantal van de grote problemen weten aan te pakken", en de verhoudingen tussen partijen waren "over het algemeen goed", aldus Hoekstra. "En inderdaad, gister is dat ook weer goed gelopen."
Maar D66, een van de verkiezingswinnaars, wil niet met de ChristenUnie. Dat betekent dat Hoekstra naar eigen zeggen "constructief wil kijken" naar de minderheidsvariant waarover nu wordt gesproken. VVD, D66 en CDA zitten maandag weer om de tafel met informateur Johan Remkes.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
9 uur geleden