Hitteplan geactiveerd: drink water, smeer goed en let op elkaar
BILTHOVEN (ANP) - Vanwege de hitte heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) het hitteplan van stal gehaald. Dit betekent dat de overheid mensen oproept om genoeg te drinken, dunne kleren te dragen, de schaduw op te zoeken en zich goed in te smeren. Ook moeten mensen elkaar goed in de gaten houden, want de hitte kan gevaarlijk zijn voor "ouderen, baby’s, chronisch zieken, mensen met overgewicht, mensen in verzorgingshuizen en mensen in een sociaal isolement".
Het hitteplan geldt voor Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland, Overijssel, Limburg, Noord-Brabant en Zeeland. Daar wordt het de komende dagen meer dan 27 graden. Bovendien schijnt de zon zo krachtig dat de huid binnen een kwartier kan verbranden.
Vanwege de corona-uitbraak ziet het hitteplan er anders uit dan gebruikelijk. Mensen kunnen gewoon een ventilator gebruiken voor verkoeling, eventueel met een bevroren flesje water ervoor, maar het RIVM raadt aan om ervoor te zorgen dat "dat de luchtstroom van de ventilator niet van de ene naar de andere persoon gaat".
Het KNMI waarschuwt ook voor de hitte en heeft code geel ingesteld voor de zeven provincies waar ook het hitteplan geldt. Volgens het weerinstituut kan het woensdag en donderdag 31 graden worden in het zuiden, en op vrijdag mogelijk 32 graden. 's Nachts zakt het kwik, maar het blijft boven de 15 graden. "Drink voldoende, houd uzelf en uw woning koel", adviseert het KNMI.
Meer uit Binnenland
ELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
6 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
10 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
10 uur geleden