Hiddema: blij dat ik uit de politiek ben
DEN HAAG (ANP) - Voormalig Forum voor Democratie Tweede Kamerlid Theo Hiddema is blij dat hij niet meer in de politiek actief is. Dat zegt hij tegen De Telegraaf. "Het was een geestelijke dwangbuis waar ik niet meer in verder kon na alle aantijgingen van antisemitische drek. Ik werd er politiek depressief van. Ik ben nu weer strafrechtadvocaat en dat bevalt me goed."
Hiddema kwam nog even terug als lijstduwer maar eerder deze maand trok de advocaat zich voor die functie ook terug. Hij zegt zich bevrijd te voelen. Ik kwam nog even terug om lijstduwer te worden uit sympathie voor Thierry Baudet, maar ook daar zag ik uiteindelijk van af na alle opmerkingen en sympathie voor corona ontkenners. Het was zo vermoeiend allemaal. Bovendien wilde ik als lijstduwer niet verkozen worden met voorkeursstemmen, want ik wilde helemaal uit de politiek. Ik heb me een maand thuis met de kat op de Herengracht opgesloten. Nu voel ik me weer goed", zegt Hiddema.
Voor de plannen voor nieuwe strenge justitiewetten heeft Hiddema geen goed woord over. "Dat is helemaal niet nodig. Bestaande wetgeving voldoet vaak al, het gaat om handhaving en doorzetten. Maar dat is niet sexy. Ik had een heel nummer willen maken in een Kamerdebat over het niet bestaande institutioneel racisme, maar kon het niet aansnijden na de rel over antisemitisme. Mijn boodschap zou niet overkomen. Ik had al tien moties voorbereid om jonge, vaak criminele jongeren met allochtone achtergrond te laten beginnen met het project Boer in de Bajes dat in Denemarken zo succesvol is. Daar leren ze voor dieren te zorgen en liefde te ontvangen. Helaas is het er niet van gekomen."
Hiddema stapte eind november uit het niets uit de Tweede Kamer. De voormalige vertrouweling van partijleider Thierry Baudet trok zich terug toen er in FVD een hoogoplopende ruzie was uitgebroken over de reactie van Baudet op antisemitisme bij de jongerentak van de partij.
Meer uit Politiek
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
15 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
2 dagen geleden