'Het wordt weer drukker op straat'
DEN HAAG (ANP) - Het begint weer drukker te worden op straat. Mensen blijven minder binnen, ze gaan naar winkels, maken ommetjes en zijn in de openbare ruimte. Maar degenen die naar buiten gaan houden zich over het algemeen goed aan de 1,5 meter afstand, is zaterdag het beeld van het Veiligheidsberaad van burgemeesters. "Eigenlijk lijken we al een beetje op weg naar de 1,5 metersamenleving", aldus een woordvoerster van het Veiligheidsberaad.
Wellicht wagen meer mensen zich naar buiten nu het aantal coronapatiënten op de intensivecareafdelingen langzaam afneemt. "Maar er is nog steeds corona en er zijn grote risico’s. Op zich kunnen mensen naar buiten, maar ze moeten zich wel aan de maatregelen houden", stelt de zegsvrouw van het Veiligheidsberaad. In eigenlijk alle regio’s blijft aandacht uitgaan naar de jeugd. "Jongeren blijven elkaar opzoeken en bij elkaar komen. Maar een waarschuwing volstaat meestal."
Op Twitter herinnerden diverse gemeenten en veiligheidsregio's eraan dat het coronavirus nog niet is bedwongen. Burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht liet weten: "Vandaag maakte ik wederom een rondje door Zuid-Holland Zuid. Met name in de winkelcentra en stadscentra van Dordrecht en Gorinchem krijg ik de indruk dat mensen denken dat alles weer kan. Het dringende advies blijft nog steeds: blijf zoveel mogelijk thuis! We zijn er nog niet!"
De gemeente Tilburg meldde: "Het was druk in het centrum van Tilburg. Ga echt alleen naar de stad voor je noodzakelijke boodschappen en ga alleen. Houd rekening met elkaar en zorg voor 1,5 meter afstand."
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Het eerste beeld van NS naar aanleiding van de staking in het openbaar vervoer is dat stations overal in Nederland leeg zijn, meldt een woordvoerder. "Het is uitgestorven. Reizigers zijn goed geïnformeerd en zijn niet naar de stations gekomen."
6 minuten geledenHEERENVEEN (ANP) - Vervoersbedrijf Arriva meldt door de staking veel uitval van treinen en bussen in zijn gebied (Drenthe, Friesland, Gelderland, Groningen, Limburg, Noord-Brabant en Overijssel). In sommige regio's rijden geen treinen, in andere weer deels. Ook bussen blijven stilstaan of rijden beperkt.
32 minuten geledenKAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
3 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
3 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
9 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
12 uur geleden