'Het wordt weer drukker op straat'
DEN HAAG (ANP) - Het begint weer drukker te worden op straat. Mensen blijven minder binnen, ze gaan naar winkels, maken ommetjes en zijn in de openbare ruimte. Maar degenen die naar buiten gaan houden zich over het algemeen goed aan de 1,5 meter afstand, is zaterdag het beeld van het Veiligheidsberaad van burgemeesters. "Eigenlijk lijken we al een beetje op weg naar de 1,5 metersamenleving", aldus een woordvoerster van het Veiligheidsberaad.
Wellicht wagen meer mensen zich naar buiten nu het aantal coronapatiënten op de intensivecareafdelingen langzaam afneemt. "Maar er is nog steeds corona en er zijn grote risico’s. Op zich kunnen mensen naar buiten, maar ze moeten zich wel aan de maatregelen houden", stelt de zegsvrouw van het Veiligheidsberaad. In eigenlijk alle regio’s blijft aandacht uitgaan naar de jeugd. "Jongeren blijven elkaar opzoeken en bij elkaar komen. Maar een waarschuwing volstaat meestal."
Op Twitter herinnerden diverse gemeenten en veiligheidsregio's eraan dat het coronavirus nog niet is bedwongen. Burgemeester Wouter Kolff van Dordrecht liet weten: "Vandaag maakte ik wederom een rondje door Zuid-Holland Zuid. Met name in de winkelcentra en stadscentra van Dordrecht en Gorinchem krijg ik de indruk dat mensen denken dat alles weer kan. Het dringende advies blijft nog steeds: blijf zoveel mogelijk thuis! We zijn er nog niet!"
De gemeente Tilburg meldde: "Het was druk in het centrum van Tilburg. Ga echt alleen naar de stad voor je noodzakelijke boodschappen en ga alleen. Houd rekening met elkaar en zorg voor 1,5 meter afstand."
Meer uit Binnenland
ROTTERDAM (ANP) - In een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid is een autobrand uitgebroken. De brand is uitslaand en er komt daarbij veel rook vrij, meldt de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
39 minuten geledenGRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
4 uur geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
10 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
13 uur geleden