Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Het was een eer, zegt Aboutaleb bij zijn afscheid van Rotterdam

Het was een eer, zegt Aboutaleb bij zijn afscheid van Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - Met veel loftuitingen heeft de gemeenteraad van Rotterdam donderdag afscheid genomen van Ahmed Aboutaleb. Hij zat als burgemeester de afgelopen ruim vijftien jaar de raad voor. Hij werd vanuit de raad en het college van B en W bedankt door nestor SP-lid Theo Coskun en door wethouder en locoburgemeester Said Kasmi (D66). Die overhandigden hem de hoogste Rotterdamse onderscheiding, de Van Oldenbarneveltpenning. "Het was me een eer. Het ambt van burgemeester is, na mijn gezin, het beste wat me is overkomen. En nu opzouten", zei Aboutaleb in zijn afscheidsspeech.

"Vele duizenden Rotterdammers wilden met jou de afgelopen vijftien jaar een selfie maken", grapte Coskun "Je kwam en zag en veroverde de harten van de Rotterdammers. Jij was er als we een burgervader nodig hadden."

Naast lof vanuit de raad was er ook een eerbetoon van een collega met wie Aboutaleb veel samenwerkte, de burgemeester van Den Haag, Jan van Zanen. Hij prees Aboutaleb voor zijn onvermoeibare inspanningen voor de metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Van Zanen noemde Aboutaleb een "stevige lobbyist" die mooie resultaten voor Rotterdam en Den Haag boekte, zoals de metroverbinding tussen beide steden.

'Eer'

"Fijn dat jullie er allemaal zijn", zei Aboutaleb in zijn afscheidsrede tot de raad. "Het was een eer om onderdeel van de menselijke toren te zijn. Soms aan de basis, soms met de spreekwoordelijke schouders eronder. Dat kon ik alleen doen met de steun van familie en vrienden. Hen ben ik veel dank verschuldigd, zonder die steun zou ik nergens zijn geweest. Die steun was er altijd, ook als er bedreigingen richting mij soms spreekwoordelijk op de voordeur klopten. Ik hoop dat ons privéleven in rustiger vaarwater komt. De ambtsketen draag ik met een brede glimlach over aan mijn opvolgster."

Tot de installatie van Carola Schouten als de nieuwe burgemeester van Rotterdam op 10 oktober, is GroenLinks-raadslid Astrid Kockelkoren de plaatsvervangend voorzitter van de gemeenteraad. Onder haar leiding neemt de raad volgende week onder meer een besluit of de 359 miljoen euro kostende verbouwing van museum Boijmans Van Beuningen kan doorgaan.

Wat Aboutaleb na zijn vertrek als burgemeester gaat doen is nog onbekend. Hij heeft in interviews laten doorschemeren dat hij de komende tijd eerst meer tijd aan zijn familie gaat besteden.

Meer uit Binnenland

Speurteam USAR onderweg naar Venezuela

EINDHOVEN (ANP) - Een reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag vertrokken naar Venezuela. Het Zuid-Amerikaanse land is getroffen door twee aardbevingen, waardoor minstens 188 mensen zijn overleden. Onder het puin van ingestorte gebouwen liggen waarschijnlijk nog enkele honderden mensen. De ploeg is erin gespecialiseerd om ze te zoeken.

32 minuten geleden
Hoogste temperatuur ooit gemeten in Nederland op 26 juni

HOUTEN (ANP) - Het is nog nooit zo warm geweest op 26 juni als deze vrijdag. Al in de ochtend steeg de temperatuur in het Brabantse Woensdrecht naar 34,4 graden, en de temperaturen lopen nog verder op. Volgens Weeronline stond het warmterecord sinds 26 juni 1976, toen een temperatuur van 34,1 graden werd gemeten in het dorp Hupsel in de Achterhoek.

58 minuten geleden
OM vervolgt schipper niet na dodelijke aanvaring in Afrikahaven

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie vervolgt een binnenvaartschipper van een Amsterdamse rederij niet strafrechtelijk voor een aanvaring op 26 oktober 2025 in de buurt van de Afrikahaven in het Westelijk Havengebied in Amsterdam. Bij het incident kwamen een 24-jarige man uit Haarlem en een 30-jarige man uit IJmuiden om het leven.

1 uur geleden
Zaterdagavond code geel voor onweer in heel Nederland

DE BILT (ANP) - Het KNMI geeft code geel af voor zaterdagavond vanwege zware onweersbuien. De weerswaarschuwing geldt voor heel Nederland.

1 uur geleden
Musea openen deuren voor mensen die verkoeling zoeken

DEN HAAG (ANP) - Verschillende musea zijn vrijdag gratis toegankelijk voor mensen die verkoeling zoeken vanwege de hitte. Onder meer Museum Catharijneconvent in Utrecht, het Stedelijk Museum in Schiedam en Museum Rembrandthuis in Amsterdam openen de deuren voor iedereen die op zoek is naar een koelere plek.

1 uur geleden
Bouwer Heijmans verwacht stilgelegde projecten door hitte

ROSMALEN (ANP) - Bouwbedrijf Heijmans verwacht dat de werkzaamheden voor een aanzienlijk aantal projecten vrijdag worden stilgelegd vanwege de hitte. Een woordvoerder legt uit dat de keuze bij projectleiders afzonderlijk ligt, maar dat de bedrijfstop heeft benadrukt dat veiligheid en gezondheid belangrijker zijn dan de voortgang van een project.

1 uur geleden
Vertrek bezoekers afgelast festival Defqon.1 verloopt rustig

BIDDINGHUIZEN (ANP) - De bezoekers van het hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen verlaten vrijdagochtend rustig het terrein. De sfeer is gemoedelijk, laat een woordvoerder van het festival weten. De 50.000 bezoekers hoorden donderdagavond laat dat het festival vroegtijdig wordt beëindigd om de door het KNMI afgekondigde code rood in onder meer Flevoland. De campinggasten moeten voor 18.00 uur van het terrein zijn.

1 uur geleden