Het is inderdaad rustiger op straat sinds de avondlockdown
DEN HAAG (ANP) - Mensen vertonen zich duidelijk minder op straat sinds de avondlockdown afgelopen zondag is ingegaan. Na 17.00 uur is praktisch alles gesloten en na die tijd gingen Nederlanders afgelopen maandag, dinsdag en woensdag ook minder naar buiten dan een week eerder. Dat meldt Dat.Mobility op basis van gegevens uit het Nederlands Verplaatsingspanel.
In de eerste drie dagen van deze week begaf gemiddeld 34 procent van de Nederlanders zich tussen 17.00 en 24.00 uur buiten de deur. Een week eerder was dat nog bijna 39 procent. Mensen stapten vooral minder op de fiets. De onderzoekers hebben hiervoor de bewegingen van een panel van 10.000 mensen gemeten met een app.
Sander van der Drift van Dat.Mobility vermoedt dat mensen minder op pad zijn vanwege de avondlockdown. Het kan ook meetellen dat mensen door het weer van de afgelopen dagen meer thuis zijn gebleven. "De afgelopen week hebben we een paar goede regendagen gehad."
Openbaar vervoer
Ook vóór 17.00 uur was het op maandag, dinsdag en woensdag rustiger dan een week eerder, al is het verschil wel kleiner.
Het openbaar vervoer is deze week ook minder gebruikt vanaf het einde van de middag, zo laten cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink zien. Tussen 17.00 en 24.00 uur checkten mensen ruim een tiende minder in bij treinen, bussen, metro's en trams vergeleken met een week eerder.
Het kabinet heeft zondag een nieuw pakket aan coronamaatregelen ingevoerd omdat het aantal positieve tests en ziekenhuisopnames de afgelopen weken snel is toegenomen. Daardoor moeten onder meer de horeca, theaters, sportscholen dicht om 17.00 uur. Alleen noodzakelijke winkels zoals de supermarkt en drogist blijven langer open.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
32 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
13 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
15 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
17 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
18 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
19 uur geleden