Het blijft rustiger worden op de weg en in het openbaar vervoer
DEN HAAG (ANP) - Nederlanders stapten deze week weer minder in een auto, trein, bus, tram, metro of op een veerpont. Daarmee lijken ze gehoor te geven aan het dringende verzoek van het kabinet om waar mogelijk thuis te werken en minder te reizen. Dat blijkt uit cijfers van ov-chipkaartbedrijf Translink en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW).
Afgelopen maandag stapten reizigers 1,9 miljoen keer in bij het openbaar vervoer. Voor het eerst sinds eind augustus dook het aantal check-ins onder de 2 miljoen op een doordeweekse dag. Dinsdag en woensdag lag het aantal check-ins weer onder deze grens. Daarmee stapten zo'n 60 procent minder Nederlanders in een trein, bus, tram, metro of op een veerpont vergeleken met dezelfde dag in 2019.
Ook op de weg wordt het met de week rustiger. Deze week reden op een doordeweekse dag tussen 08.00 en 09.00 uur gemiddeld 524 auto's voorbij op een druk verkeerspunt. Vorige week waren dat er nog 559 en de week daarvoor 584. Dat baseert de NDW op metingen bij tweehonderd locaties verspreid over het land, met name snelwegen.
Ook aan de locatiegegevens die Google bijhoudt is te zien dat mensen meer thuisblijven. Mensen gingen vorige week minder naar kantoor dan een week eerder. Ook gingen zij minder op stap. Ze lieten zich minder zien in plekken als restaurants, winkelcentra en bioscopen. Deze week is de horeca vanaf donderdag gesloten.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden