Herstel-NL: wij houden vast aan plan voor eind lockdown
APELDOORN (ANP) - De campagne Herstel-NL gaat door. Dat meldt voorzitter Robin Fransman van het initiatief om Nederland met een alternatieve aanpak uit de corona-lockdown te krijgen.
Volgens Fransman is Herstel-NL "de afgelopen 24 uur door politiek Den Haag onder grote druk gezet de campagne te staken tot na de verkiezingen. De boodschap die we kregen is dat we de politiek in de weg zitten. Ook hebben individuele initiatiefnemers van Herstel-NL veel kritiek over zich heen gekregen, vanwege onze oproep een ander coronabeleid te voeren. Daarnaast zijn we weggezet als activistisch, ondanks dat we een goed doordachte aanpak, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek, hebben voorgesteld."
Dit heeft volgens hem geleid tot het vertrek van enkele initiatiefnemers. Maandagavond stapten onder anderen hoogleraar en Rabobank-prominent Barbara Baarsma en voormalig CPB-directeur Coen Teulings uit Herstel-NL. Zij gaven daar zelf geen reden voor.
Gevoelige snaar
Fransman: "Wij vinden dat jammer, maar respecteren uiteraard hun keuze. Deze ontwikkelingen laten ons zien dat we met ons plan en onze campagne een gevoelige snaar raken. Onze campagne gaat dus door, en ook onze handreiking naar beleidsmakers om serieus over ons plan te praten blijft staan."
Uit welke hoek de politieke druk zou zijn gekomen, kan een woordvoerder van Herstel-NL niet zeggen, maar hij vermoedt dat het 'kringen rond het kabinet of de coalitiepartijen' zijn. De voorzitter is in elk geval niet benaderd, zegt hij.
Crowdfundingsactie
Herstel-NL wil kwetsbare mensen afzonderen, zodat de 'gezonde' mensen weer van alles kunnen doen. "Mensen gewoon weer aan het werk, kwetsbaren werken of vanuit huis of gaan tijdelijk in de ziektewet." De groep bepleit per 1 maart een einde aan de avondklok en de lockdown, en winkels, horeca, scholen en cultuurinstellingen moeten dan weer open.
Via een crowdfundingsactie is intussen ruim 186.000 euro opgehaald om de campagne te financieren. Die bestaat onder meer uit radiospotjes en billboards in diverse steden.
Meer uit Binnenland
KAPELLEBRUG (ANP) - De N290 in Zeeland is in beide richtingen afgesloten na een ernstig ongeluk. Dat vond plaats ter hoogte van Kapellebrug. De politie doet onderzoek op de plaats van het ongeval.
50 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Werknemers in het openbaar vervoer hebben het werk woensdag in de vroege ochtend neergelegd. De staking duurt tot 08.00 uur. Als gevolg daarvan rijden er minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid. Na de staking zal het nog even duren tot alles weer normaal rijdt, verwachten de vervoerders.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Het aantal kinderontvoeringen vanuit of naar Nederland is het afgelopen jaar met ruim een kwart toegenomen. In de paar jaar daarvoor was juist sprake van een daling, blijkt uit cijfers van het Centrum Internationale Kinderontvoering.
1 uur geledenHILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
7 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
11 uur geleden