Hemwegcentrale blaast laatste rookpluim uit
AMSTERDAM (ANP) - De Hemwegcentrale in Amsterdam is definitief gestopt met het opwekken van energie door steenkool. Zaterdag werden de laatste kolen opgestookt, waarna de laatste kolenresten zijn verwijderd. De schoorsteen van de energiecentrale is maandag aan het eind van de ochtend uitgezet.
De kolencentrale is vervroegd dichtgegaan, omdat het kabinet eerder dit jaar had besloten de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) sneller terug te dringen. Jaarlijks stootte de energiecentrale 3,3 megaton C02 uit. Aanvankelijk zou de Hemwegcentrale eind 2024 de deuren sluiten. Eigenaar Vattenfal krijgt 52 miljoen euro compensatie van het kabinet.
Nederland moet extra maatregelen nemen om te voldoen aan de eis om de CO2-uitstoot volgend jaar te verminderen met een kwart in vergelijking met de uitstoot in 1990. De milieuorganisatie Urgenda heeft de afgelopen jaren met succes geprocedeerd om het kabinet te laten opschieten met de vermindering. Vorige week gaf ook de Hoge Raad Urgenda gelijk.
De centrale aan de Hemweg wordt afgebroken. Dat zal een aantal jaar gaan duren, zei een woordvoerster. Daarna wordt het terrein een plek voor productie, doorvoer en tijdelijke opslag van fossielvrije elektriciteit en warmte. Het gaat om alternatieve brandstoffen als groene waterstof en synthetische kerosine.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
11 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden