HEMA trekt meer klanten en vergroot winst door nieuwe strategie
AMSTERDAM (ANP) - De twee jaar geleden ingevoerde nieuwe strategie werpt zijn vruchten af bij de HEMA. De winkelketen zegt zich meer te richten op de kwaliteit van producten. Het afgelopen boekjaar is het aantal klanten met bijna 35 procent gestegen. "Klanten komen weer meer en vaker bij ons", benadrukt topvrouw Saskia Egas Reparaz. Ook kochten die klanten het voorbije jaar voor fors meer geld producten.
De omzet van de HEMA nam van februari vorig jaar tot en met afgelopen januari met een vijfde toe, tot bijna 2 miljard euro. Volgens de keten is die sterke groei deels te verklaren doordat de eigen horeca een jaar eerder nog deels gesloten was vanwege de coronabeperkingen. Ook werd de omzet vooruitgeholpen door prijsverhogingen die HEMA heeft doorgevoerd.
De winst voor belastingen steeg naar 31,6 miljoen euro, nadat een jaar eerder voor het eerst in lange tijd weer winst werd geboekt. "De positieve reactie van klanten op onze koers om HEMA weer echt HEMA te maken geeft ons het vertrouwen dat we onze positie en resultaten in de komende jaren blijven versterken", licht Egas Reparaz toe.
Omstandigheden detailhandel
Ze wijst erop dat er afgelopen jaar wel sprake was van "lastige omstandigheden in de detailhandel". Daarmee doelt ze op het gedaalde consumentenvertrouwen en hogere kosten voor bijvoorbeeld energie en grondstoffen.
De HEMA investeert de winst naar eigen zeggen volledig in de ontwikkeling van producten, winkels en medewerkers. Het grootste deel van de medewerkers ontvangt dit jaar bijvoorbeeld circa 15 procent loonsverhoging. De winkelketen heeft de afgelopen maanden ook een nieuwe inrichting in vier winkels uitgeprobeerd. "De resultaten van deze vier winkels zijn uitstekend", meent de keten. "Daarom gaat HEMA nog voor de zomer de test uitbreiden en meer winkels compleet vernieuwen."
La Place-restaurants
In twee HEMA's, die in Hilversum en Alkmaar, is nog niet zo lang geleden bij wijze van proef ook een La Place-restaurant geopend. Mogelijk worden er later nog meer La Place-restaurants in filialen van de keten gevestigd. De HEMA wil graag uitzoeken of zo'n La Place-restaurant een succes is of dat de keten het beter bij de vertrouwde eigen restaurants kan houden.
De HEMA maakte ook bekend in 2030 75 procent minder CO2 te willen uitstoten met zijn eigen operatie dan in 2019. In 2050 wil de keten, met 733 winkels en ruim 17.000 medewerkers, klimaatneutraal zijn.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
6 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
12 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
16 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
17 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
19 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
20 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
21 uur geleden