Helft Groningse gasputten gaat dit weekeinde dicht
DEN HAAG (ANP) - Zes van de elf resterende productielocaties voor Gronings aardgas gaan op 1 april dicht. De overige vijf boorputten blijven voorlopig nog op de waakvlamstand, zodat ze in geval van nood direct kunnen worden ingezet om extra gas te winnen. Dat meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw).
Het kabinetsbesluit is een volgende stap richting definitieve sluiting van het Groningenveld. Het vorige kabinet besloot daartoe vijf jaar geleden omwille van de veiligheid van de inwoners van het winningsgebied. De aardgaswinning veroorzaakte de afgelopen decennia talloze aardbevingen met veel fysieke maar ook emotionele schade tot gevolg.
De afgelopen jaren is de gaswinning in Groningen stap voor stap afgebouwd. Het gas waarmee Nederlandse huishoudens koken en stoken komt nu voor een groot deel uit het buitenland. Er is ook een extra fabriek gebouwd om gas door bijmenging van stikstof geschikt te maken voor Nederlandse gasfornuizen en cv-ketels.
Stress
"We weten inmiddels allemaal welke gevolgen de gaswinning in Groningen heeft", zegt Vijlbrief. "Er zijn families verscheurd, mensen overleden door stress en kinderen opgegroeid zonder de zorgeloze jeugd die ze verdienen." Doel van het kabinet is dan ook het Groningenveld zo snel mogelijk helemaal te sluiten, liefst al komend najaar en anders uiterlijk een jaar later.
Het kabinet heeft daarnaast zwaar ingezet op energiebesparing, zeker na de Russische inval in Oekraïne vorig jaar. In combinatie met een zeer zachte winter heeft dat ervoor gezorgd dat het gasverbruik in Nederland sterk is gedaald. De extra voorraad die uit voorzorg was aangelegd, is dan ook niet opgegaan. Eind maart zaten de gasopslagen nog voor iets meer dan 59 procent vol.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
50 minuten geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
52 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
14 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geleden