Helft Groningse gasputten gaat dit weekeinde dicht
DEN HAAG (ANP) - Zes van de elf resterende productielocaties voor Gronings aardgas gaan op 1 april dicht. De overige vijf boorputten blijven voorlopig nog op de waakvlamstand, zodat ze in geval van nood direct kunnen worden ingezet om extra gas te winnen. Dat meldt staatssecretaris Hans Vijlbrief (Mijnbouw).
Het kabinetsbesluit is een volgende stap richting definitieve sluiting van het Groningenveld. Het vorige kabinet besloot daartoe vijf jaar geleden omwille van de veiligheid van de inwoners van het winningsgebied. De aardgaswinning veroorzaakte de afgelopen decennia talloze aardbevingen met veel fysieke maar ook emotionele schade tot gevolg.
De afgelopen jaren is de gaswinning in Groningen stap voor stap afgebouwd. Het gas waarmee Nederlandse huishoudens koken en stoken komt nu voor een groot deel uit het buitenland. Er is ook een extra fabriek gebouwd om gas door bijmenging van stikstof geschikt te maken voor Nederlandse gasfornuizen en cv-ketels.
Stress
"We weten inmiddels allemaal welke gevolgen de gaswinning in Groningen heeft", zegt Vijlbrief. "Er zijn families verscheurd, mensen overleden door stress en kinderen opgegroeid zonder de zorgeloze jeugd die ze verdienen." Doel van het kabinet is dan ook het Groningenveld zo snel mogelijk helemaal te sluiten, liefst al komend najaar en anders uiterlijk een jaar later.
Het kabinet heeft daarnaast zwaar ingezet op energiebesparing, zeker na de Russische inval in Oekraïne vorig jaar. In combinatie met een zeer zachte winter heeft dat ervoor gezorgd dat het gasverbruik in Nederland sterk is gedaald. De extra voorraad die uit voorzorg was aangelegd, is dan ook niet opgegaan. Eind maart zaten de gasopslagen nog voor iets meer dan 59 procent vol.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
10 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
15 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
16 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
18 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
20 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
20 uur geleden