Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Heineken verhoogt omzet door prijsverhogingen in 'uitdagend' 2023

Heineken verhoogt omzet door prijsverhogingen in 'uitdagend' 2023

AMSTERDAM (ANP) - Bierbrouwer Heineken heeft vorig jaar de omzet verhoogd dankzij prijsverhogingen. Met die prijsverhogingen wist Heineken in een "uitdagende markt" een daling van de verkoopvolumes op te vangen en de gestegen kosten voor onder meer grondstoffen, materialen en energie te compenseren.

De omzet kwam uit op bijna 36,4 miljard euro. Dat was ruim 34,6 miljard euro een jaar eerder. De hoeveelheid verkocht bier daalde met 4,7 procent tot 242,6 miljoen hectoliter. Daarbij wijst Heineken met name op zwakkere verkopen in de belangrijke biermarkten Nigeria en Vietnam. Die markten waren volgens Heineken goed voor ruim 60 procent van die daling bij de verkoopvolumes als gevolg van uitdagende economische omstandigheden.

De nettowinst bedroeg 2,3 miljard euro, tegen 2,7 miljard euro in 2022. Om de winstgevendheid te stutten heeft Heineken ook in bepaalde kosten gesneden. Het bedrijf, dat ook merken als Amstel, Desperados en Birra Moretti bezit, zegt dat de kosten vorig jaar met circa 800 miljoen euro zijn verlaagd. Het gaat dan bijvoorbeeld om ingrepen in de logistieke ketens, aldus Heineken.

Gestegen rentes

Heineken-topman Dolf van den Brink stelt in een toelichting voor 2024 voorzichtig te blijven met het oog op de wereldwijde economie en geopolitieke spanningen. Heineken zegt geen grote impact te verwachten door de verstoringen van de scheepvaart in de Rode Zee omdat het bedrijf zoveel mogelijk lokaal te werk gaat.

Van den Brink wijst onder meer op de sterk gestegen rentes en hoge inflatie die de koopkracht in landen als Nigeria en Vietnam sterk onder druk zetten. Daarnaast had Heineken afgelopen zomer in Europa te maken met nat weer wat ook druk zette op de verkoop.

Alcoholvrij bier

Volgens Heineken waren er vorig jaar "ongekende" stijgingen te zien bij de inkoopkosten voor grondstoffen en energie. Maar Van den Brink zegt dat die kostenstijgingen inmiddels flink aan het afzwakken zijn, wat dus betekent dat Heineken dit jaar veel minder sterk de prijzen hoeft te verhogen dan afgelopen jaar. Ook ziet Heineken daardoor verbetering bij de volumegroei. Voor dit jaar voorziet het bedrijf verdere omzetgroei.

De topman benadrukt verder dat het premiummerk Heineken nog altijd erg goed presteert. Ook doet het bedrijf volgens hem uitstekende zaken met het alcoholvrije Heineken 0.0. Volgens Van den Brink groeit de verkoop van Heineken 0.0 veel sterker dan de gewone biermarkt en is het nu het best verkochte alcoholvrije bier ter wereld.

Meer uit Financieel

Staking interieurbouwers en meubelmakers definitief van de baan

UTRECHT (ANP) - De landelijke staking van meubelmakers en interieurbouwers is definitief van de baan, meldt FNV. Na maanden cao-onderhandelingen hebben de vakbondsleden van FNV ingestemd met een verbeterd eindbod van de werkgevers.

19 minuten geleden
Tesla zakt op Wall Street na oplaaien ruzie tussen Musk en Trump

NEW YORK (ANP) - Tesla ging dinsdag 7,3 procent omlaag op de aandelenbeurzen in New York. De ruzie tussen Tesla-topman Elon Musk en president Donald Trump lijkt opnieuw op te laaien. Musk en Trump maakten vorige maand al openlijk ruzie, waarbij de techmiljardair afgaf op Trumps nieuwe begrotingswet die het overheidstekort flink doet oplopen.

46 minuten geleden
Verfconcern AkzoNobel houdt 'altijd wat' productie in Nederland

MUMBAI/AMSTERDAM (ANP) - Verfconcern AkzoNobel blijft altijd een deel van zijn verf of coatings in Nederland produceren, maar kijkt tegelijkertijd kritisch naar de kosten en flexibiliteit in het thuisland. Dat zegt topman Greg Poux-Guillaume. Dit en vorig jaar kondigde het bedrijf de sluiting van fabrieken in Wapenveld en Groot-Ammers aan.

1 uur geleden
EY: Nederland verder uit beeld bij buitenlandse investeerders

AMSTERDAM (ANP) - Nederland is verder gezakt op de ranglijst van aantrekkelijkste landen voor buitenlandse investeringen in Europa, meldt accountants- en adviesorganisatie EY op basis van een jaarlijks onderzoek. "Waar ons land tot 2017 steevast tot de top 5 behoorde, is Nederland nu gezakt naar de tiende plaats, achter landen als Belgiƫ, Spanje en Polen."

1 uur geleden
FNV breidt stakingen bij distributiecentra Albert Heijn uit

ZWOLLE (ANP) - Meer uitzendkrachten leggen het werk neer bij distributiecentra van Albert Heijn. De stakingen breiden zich uit naar een distributiecentrum in Zwolle en bij AH Online in Oosterhout, meldt vakbond FNV. Daarmee wordt nu op vier plekken gestaakt.

1 uur geleden
Supermarkten roepen politiek op wat te doen aan dure boodschappen

LEIDSCHENDAM (ANP) - Supermarkten roepen de politiek op om iets te doen tegen de dure boodschappen. Uit onderzoek van de Consumentenbond kwam dinsdag naar voren dat consumenten over de grens vaak voordeliger uit zijn dan in Nederland. De supermarkten merken op dat prijsverschillen mede worden veroorzaakt door hogere belastingen en andere regels in Nederland.

1 uur geleden
AFM wil extra bescherming consument om opkomst achteraf betalen

AMSTERDAM (ANP) - De Autoriteit Financiƫle Markten (AFM) stelt dat consumenten extra bescherming nodig hebben door de opkomst van afbetaalapps waarbij je achteraf kunt betalen, ook wel bekend als 'buy now, pay later'. Deze worden steeds populairder, maar leiden ook tot veel betalingsproblemen.

2 uur geleden