Heineken verhoogt bierprijzen opnieuw, met bijna 11 procent
AMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft horecaondernemers laten weten dat de prijzen van bier en cider per 1 januari opnieuw omhooggaan, met gemiddeld 10,7 procent. De prijsverhoging komt bovenop de eerdere prijsstijgingen van 3,4 procent in januari en 5,8 procent in augustus.
"Wereldwijd zien we de prijzen fors oplopen. Dit geldt ook voor ons als bedrijf. Of het nu gaat om transport, grondstoffen als mout en hop of verpakkingsmaterialen als karton en aluminium; de prijzen rijzen de pan uit als het gaat om het brouwen, verpakken en vervoeren van onze bieren", staat in een brief aan ondernemers.
De bierbrouwer zegt dat niet alle kosten volledig worden doorberekend. "Heineken absorbeert een deel van die enorme kostenstijgingen. Tegelijkertijd kunnen we niet alle kosten op onze schouders nemen en ontkomen we er niet aan om een deel van die stijgingen door te berekenen in onze prijzen."
Grolsch
Of en met hoeveel Heineken de prijzen van zijn bier in de supermarkten en andere winkels gaat verhogen is niet bekend.
Concurrent Grolsch liet zijn horecaklanten vorige week al weten dat de prijzen omhooggaan in januari, met 6,8 procent. Begin dit jaar verhoogde de Twentse brouwer de prijs al met 2 procent en met 5,9 procent in juli. "De prijzen zijn omhoog vanwege de gestegen kosten, het is overal hetzelfde verhaal", zegt een woordvoerder. Bij Swinkels Family Brewers, moederbedrijf van onder andere Bavaria, was woensdagmiddag niet direct iemand bereikbaar voor commentaar.
Coronaschulden
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laat weten dat ondernemers enorm zijn geschrokken. "Ze hebben ook al te maken met hogere energie-, huur-, en personeelskosten, een groot personeelstekort, een dalend consumentenvertrouwen en coronaschulden die nog afbetaald moeten worden", stelt de brancheorganisatie.
Daarbij vraagt KHN zich af of de enorme prijsverhogingen wel te herleiden zijn naar de daadwerkelijke meerkosten vanwege de crises. Ook wijst de organisatie erop dat "een dergelijke verhoging van andere brouwers in de lucht hangt", ook al is deze nog niet gecommuniceerd. Horecaondernemers kunnen de grote stijgingen volgens KHN niet of nauwelijks doorberekenen aan de consument.
Ongenoegen
KHN heeft deze week contact met de Vereniging Nederlandse Brouwers om haar "ongenoegen te uiten en om opheldering te vragen".
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.
4 uur geledenMAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.
10 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.
14 uur geledenLONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.
15 uur geledenJOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.
17 uur geledenROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.
18 uur geledenLONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.
20 uur geleden