Heineken: gegevens 22.000 bezoekers Vrienden van Amstel Live gelekt
AMSTERDAM (ANP) - De gegevens van maximaal 22.000 mensen die mee hebben gedaan aan onderzoek voor de Vrienden van Amstel Live liggen mogelijk op straat. Dit meldt een woordvoerster van Heineken, dat onderzoek heeft laten uitvoeren door marktonderzoeker Blauw onder bezoekers van het evenement. Het bierconcern heeft bezoekers inmiddels geïnformeerd.
Volgens de woordvoerster zijn persoonsgegevens zoals geslacht, leeftijd, opleiding, provincie en e-mailadres mogelijk gelekt. Heineken heeft volgens haar een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. "Wij betreuren dit ten zeerste."
Eerder werd bekend dat onder meer de NS, VodafoneZiggo en CZ ook zijn getroffen door dit datalek. VodafoneZiggo en de NS werden vooralsnog het hardst geraakt, van deze bedrijven lekten de gegevens van respectievelijk ongeveer 700.000 en zo’n 780.000 klanten. Bij CZ gaat het om gegevens van 3000 mensen. Volgens Blauw zijn bij in totaal veertien organisaties persoonsgegevens gelekt. Het bedrijf onderzoekt nog welke gegevens precies zijn gestolen of bekeken door onbevoegden. De toegang tot de persoonsgegevens is inmiddels afgesloten.
Het lek kwam van een softwareleverancier waarmee Blauw samenwerkt, de marktonderzoeker wil niet zeggen welk bedrijf dit is. Maandag bevestigde deze leverancier dat er daadwerkelijk gegevens waren gestolen.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - Alphabet behoorde donderdag tot de grote stijgers op de beurzen in New York. Het moederbedrijf van Google boekte afgelopen kwartaal fors meer winst. De clouddiensten van het concern bleven profiteren van de snelle groei van nieuwe toepassingen van kunstmatige intelligentie (AI). Ook de advertentie-inkomsten van de zoekmachine en videoplatform YouTube namen verder toe.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP/BELGA) - Bierbrouwer Heineken stopt na dertig jaar als sponsor van de Champions League. Het Nederlandse concern, dat gedurende die periode prominent zichtbaar was rond de wedstrijden in het belangrijkste Europese voetbaltoernooi voor clubs, geeft de voorkeur aan andere sponsordeals. Onder meer bij de Formule 1 blijft het merk goed zichtbaar, meldt de brouwer.
1 uur geledenFLORENCE (ANP) - De Europese Centrale Bank (ECB) laat de rente in de eurozone opnieuw onveranderd, zoals algemeen werd verwacht op de financiële markten. Het belangrijkste rentetarief blijft staan op 2 procent. Het is de derde rentepauze op rij van de ECB.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - VodafoneZiggo blijft omzet en internetklanten verliezen, maar laat daarbij wel verbetering zien. Het verlies van 18.500 internetklanten in het derde kwartaal is het beste resultaat sinds begin 2023. Dat komt doordat "het proactief vernieuwen van contracten zichtbaar heeft bijgedragen aan klantbehoud", meldt het telecombedrijf.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - De Europese Centrale Bank (ECB) wil in 2027 een proef starten met de digitale euro, mits de regeringen van Europese lidstaten en het Europees Parlement volgend jaar overeenstemming bereiken over het wettelijke kader. Dat maakte de ECB donderdag bekend. Volgens de bank kan de digitale euro in 2029 officieel worden ingevoerd als de proef succesvol verloopt.
1 uur geledenHILVERSUM (ANP/BLOOMBERG) - Platenconcern Universal Music Group heeft een licentiedeal gesloten met de AI-muziekstart-up Udio. Dat bedrijf krijgt daardoor toegang tot de muziek van sterren als Taylor Swift, Billie Eilish en Elton John om zijn kunstmatige intelligentiemodellen te trainen. De artiesten worden hiervoor gecompenseerd.
2 uur geledenKOPENHAGEN (ANP/BLOOMBERG) - Het Deense farmacieconcern Novo Nordisk, bekend van de diabetes- en afslankmiddelen Ozempic en Wegovy, heeft een ongevraagd bod gedaan op branchegenoot Metsera. Novo Nordisk doet een bod van 6,5 miljard dollar en overtreft daarmee de bieding van de Amerikaanse concurrent Pfizer.
3 uur geleden