Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Heijnen: niemand aan het onmogelijke houden met schoon transport

Heijnen: niemand aan het onmogelijke houden met schoon transport

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Vivianne Heijnen wil ondernemers niet "aan het onmogelijke houden", maar ze wil wel "ambitieus blijven" waar het gaat om het schoner maken van transport naar centra. Tijdens het vragenuur in de Tweede Kamer noemde Heijnen het belangrijk dat kleine ondernemers ook kunnen meegaan in de verduurzaming van hun voertuigen. Vanaf 2025 mogen gemeenten daar strenge eisen aan stellen: enkele tientallen gemeenten voeren dan zero-emissiezones in, waar alleen nog vrachtwagens en bestelbusjes welkom zijn die op elektriciteit of waterstof rijden.

Over die strengere uitstootregels maken sommige ondernemers zich zorgen. Ze vrezen bijvoorbeeld dat de aanschaf van schone voertuigen te duur is, of lopen aan tegen een tekort aan laadcapaciteit. Voor de aanschaf van schone vrachtwagens zonder schadelijke uitstoot is een subsidieregeling in het leven geroepen. Die is zeer in trek: de pot van 30 miljoen euro voor dit jaar was binnen een dag leeg.

BBB-leider Caroline van der Plas deelt die zorgen en wilde daarom van Heijnen weten wat ze eraan gaat doen. "We maken onze binnensteden helemaal kapot", zei Van der Plas.

Zero-emissiezones

Die conclusie deelt de staatssecretaris niet. Ze wees erop dat er diverse uitzonderingen en ontheffingen komen voor sectoren waarin nog te weinig emissievrije voertuigen voorhanden zijn. Dan gaat het bijvoorbeeld om voertuigen van circussen, kermissen, marktwagens, verhuiswagens of kraanwagens.

Heijnen benadrukte verder dat het instellen van zero-emissiezones is afgesproken in het Nederlandse klimaatakkoord van 2019. Ze voegde eraan toe dat de prijs van elektrische bestelbussen ook snel daalt: over enkele jaren zijn die goedkoper in het gebruik dan busjes op diesel of benzine.

Over de laadcapaciteit zei de bewindsvrouw "intensief in gesprek" te zijn met minister Rob Jetten (Klimaat en Energie). Die capaciteit hangt nauw samen met de uitbreiding van het stroomnet, dat in een rap tempo vol begint te raken in diverse regio's. Mocht de capaciteit niet op tijd op peil komen, dan zijn er volgens Heijnen nog "genoeg momenten om in te grijpen". Ze blijft "hoopvol dat de doelen gerealiseerd kunnen worden". Mogelijk komt daar ook extra geld voor door de invoering van een nieuwe vrachtwagenheffing, die naar verwachting in 2026 ingaat.

Meer uit Politiek

VVD zoekt dringend geld, maar leden lopen niet warm voor afdracht

BUSSUM (ANP) - De VVD heeft geld nodig. Een manier om het op te lossen is volgens het hoofdbestuur een afdracht vragen aan de politieke bestuurders van de partij. Tijdens de algemene ledenvergadering in Bussum zaterdag bleek uit een peiling onder de aanwezige leden dat zij vooral willen inzetten op werving van nieuwe leden.

19 uur geleden
Wetsbehandeling over invoering EU-migratiepact moet in halfjaar

DEN HAAG (ANP) - De Eerste en Tweede Kamer krijgen een half jaar de tijd om het wetsvoorstel over het EU-migratiepact te behandelen, voordat dit op 12 juni 2026 in werking treedt. Demissionair asielminister David van Weel (VVD) meldde vrijdag dat het voorstel naar de Tweede Kamer wordt gestuurd en verzocht om de behandeling "prioriteit" te geven. Normaal gesproken duurt een wetsbehandeling veel langer.

1 dag geleden
Tieman bespreekt 'alternatieven' voor bezuiniging infrastructuur

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Robert Tieman van Infrastructuur en Waterstaat bespreekt alternatieven voor de bezuiniging op infrastructuur die bij Prinsjesdag is doorgevoerd, zei hij vrijdag na de ministerraad. Hij wil met het ministerie van Financiën zoeken naar manieren om te voorkomen dat zijn ministerie "disproportioneel zwaar wordt geraakt".

1 dag geleden
Aartsen: meer geld voor spoor verstandig, is aan volgende kabinet

DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer, VVD) denkt dat het "verstandig" is om meer geld te steken in het spoor, maar vindt het aan het volgende kabinet om daarover te besluiten. Donderdag meldde ProRail dat de spoorbeheerder de komende jaren steeds vaker alleen noodzakelijk onderhoud kan plegen. Maar voor klussen om het spoor 'toekomstklaar' te maken is geen budget.

1 dag geleden
CDA-leider Bontenbal noemt coalitie met JA21 meest realistisch

DEN HAAG (ANP) - Een coalitie met D66, CDA, VVD en JA21 is momenteel het meest realistische scenario voor Henri Bontenbal. Dat zei de CDA-leider na besprekingen met D66, VVD en de nieuwe informateur Rianne Letschert. Hij benadrukte dat de gesprekken nog lopen, maar dat hij verwacht dat er eerst naar JA21 wordt gekeken en dus niet naar GroenLinks-PvdA.

1 dag geleden
D66, CDA en VVD omarmen rapport-Wennink over behoud welvaart

DEN HAAG (ANP) - D66, CDA en VVD omarmen het rapport waarin oud-ASML-topman Peter Wennink stelt dat moeilijke keuzes nodig zijn om de welvaart in Nederland te behouden. "Eigenlijk moet je dit rapport met beide handen aanpakken om ervoor te zorgen dat we ook over tien jaar hier genoeg verdienen om alle ambities van de overheid te betalen", stelde Rob Jetten van D66 voor het begin van onderhandelingen met CDA en VVD. CDA-leider Henri Bontenbal vindt dat het rapport goed aansluit bij het formatiestuk dat hij en Jetten hebben opgesteld.

1 dag geleden
Wiersma en Tieman verschillen openlijk van mening over mestregels

DEN HAAG (ANP) - Het meningsverschil over mestregels tussen twee demissionaire BBB-ministers is vrijdag voor het begin van de ministerraad aan de oppervlakte gekomen tegenover de verzamelde pers. Femke Wiersma (Landbouw) is ervan overtuigd dat versoepelingen van mestregels op sommige plekken kunnen, terwijl Robert Tieman (Infrastructuur en Waterstaat) zijn oordeel laat afhangen van technische adviezen. Haagse bronnen spraken al van een hoogoplopend conflict.

1 dag geleden