Havenbedrijf Rotterdam pleit voor stikstofbank
ROTTERDAM (ANP) - Het Havenbedrijf Rotterdam pleit voor de oprichting van een stikstofbank. Het geeft het havenbedrijf de noodzakelijke ruimte om miljarden-investeringen te doen. Mocht er geen oplossing komen voor de stikstofproblematiek dan zullen bedrijven hun plek zoeken buiten Nederland, meent het havenbedrijf. De opzet van de stikstofbank is om de vraag naar en het aanbod van stikstofvergunningen bij elkaar brengen. Zo kan beschikbare ruimte goed verdeeld worden.
Allard Castelein, president-directeur van Havenbedrijf Rotterdam, gebruikte de toelichting op de jaarcijfers over 2020 om zijn ergernis te ventileren over het stikstofdossier. In zijn ogen is het inmiddels geheel vastgelopen "Ik maak mij zorgen over het investeringsklimaat, omdat bedrijven alternatieven hebben om hun investeringen ergens anders te doen. Ze kunnen naar andere havensteden gaan, waar ze de stikstofproblematiek niet kennen," aldus Castelein.
Het is na 2 jaar praten volgens de topman nog steeds niet opgelost. "Het helpt echt niet als je van 120 naar 100 kilometer per uur gaat. Het zal pas in het nieuwe kabinet worden opgepakt. Voordat het wetgeving is, zitten we al in midden 2022. Het duurt echt te lang. In de tussentijd kan een stikstofbank ruimte geven, zodat wij kunnen blijven investeren in het verdienvermogen van Nederland."
Verduurzaming
Havenbedrijf Rotterdam heeft de ambitie om het gehele havencomplex te verduurzamen. Vorig jaar deed het bedrijf voor 265,8 miljoen euro aan investeringen en de komende 5 jaar gaat het omhoog naar totaal 1,5 miljard euro. Om deze transitie te doen wordt er bijvoorbeeld een waterstofnetwerk aangelegd en komen er fabrieken om waterstof te vervaardigen.
Zo heeft Shell aangekondigd om op de Tweede Maasvlakte een elektrolyser (waterstoffabriek) te bouwen die met een nog aan te leggen pijpleiding naar hun fabriek op Pernis gaat. Waterstof wordt gebruikt als brandstof en als grondstof. Op dit moment belemmert de stikstofproblematiek echter dergelijke bouwprojecten. Om een vergunning te krijgen mag de uitstoot stikstof maar een bepaalde omvang hebben.
Castelein meldde vorig jaar al dat hij geen ‘ruimte meer heeft’ om de stikstofuitstoot te compenseren. Castelein: "Van de agrarische sector kunnen wij delen van hun vergunning overnemen, zodat wij ruimte krijgen om te bouwen."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - De beurshandel staat komende week vooral in het teken van een nieuw rentebesluit van de Europese Centrale Bank (ECB) en inflatiecijfers uit de Verenigde Staten. De ECB vergadert donderdag over de rente in het eurogebied en zal dan naar alle waarschijnlijkheid opnieuw met een renteverlaging komen.
2 uur geledenROME (ANP/BLOOMBERG) - De regering van de Italiaanse premier Giorgia Meloni rekent voor volgend jaar op een sterkere economische groei. Volgens de krant Il Sole 24 Ore wordt een plus van 1,3 of 1,4 procent voorspeld.
5 uur geledenBERLIJN (ANP/DPA) - De situatie bij het Duitse autoconcern Volkswagen is "alarmerend" en er zijn grote veranderingen nodig om het voortbestaan van het bedrijf te verzekeren. Dat heeft Volkswagen-topman Oliver Blume geschreven in een commentaar voor de krant Bild.
7 uur geledenTHESSALONIKI (ANP/AFP) - De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis wil dat de minimumlonen en pensioenen omhoog gaan om zo de koopkracht van Griekse huishoudens te versterken en de welvaart in het land te vergroten. Dat heeft Mitsotakis gezegd bij de opening van een internationale vakbeurs in de stad Thessaloniki.
8 uur geledenAUSTIN (ANP) - De Amerikaanse minister van Financiën Janet Yellen ziet geen "rode seinen" voor het financiële systeem na de stevige koersverliezen op de beurs vorige week, mede door zorgen bij beleggers over een afzwakkende Amerikaanse economie en arbeidsmarkt. Dat heeft Yellen gezegd tegen persbureau Bloomberg.
9 uur geledenWASHINGTON (ANP/RTR) - Autoconcern Stellantis roept wereldwijd bijna 1,5 miljoen auto's terug. Het gaat om RAM 1500 pick-uptrucks. De wagens kampen met een softwarestoring in het antiblokkersysteem (ABS) waardoor het risico op botsingen groter is. De meeste auto's, ruim 1,2 miljoen, worden teruggeroepen in de Verenigde Staten.
1 dag geledenPARIJS (ANP/RTR) - De Europese auto-industrie riskeert miljarden euro's aan boetes als de vraag naar elektrische auto's niet snel aantrekt. Daarvoor waarschuwt topman Luca de Meo van autofabrikant Renault zaterdag op radiozender France Inter. Fabrikanten krijgen vanaf 2025 te maken met strengere eisen aan de CO2-uitstoot van nieuwe auto's. Maar door de trage vraag naar elektrische auto's, vreest De Meo de nieuwe doelstelling niet te halen.
1 dag geleden