Hamilton kritisch op 'stille' collega's in Formule 1
LONDEN (ANP) - Lewis Hamilton heeft in een bericht op Instagram felle kritiek geleverd op zijn collega's in de Formule 1. De zesvoudig wereldkampioen vindt het onbegrijpelijk dat vrijwel niemand van zich laat horen over de dood van George Floyd, de donkere man die vorige week in Minneapolis overleed nadat een agent hem minutenlang op de grond had gedrukt met een knie in z'n nek.
"Ik zie degenen die zwijgen, sommigen behoren tot de grootste sterren, maar jullie blijven stil te midden van onrecht", schrijft Hamilton in een Instagram-story. De 35-jarige Brit, die veel tijd doorbrengt in de Verenigde Staten en als kind van een donkere vader ook getint is, staat erom bekend dat hij maatschappelijk betrokken is. "Ik heb nog geen enkel teken gezien vanuit mijn branche, wat natuurlijk een door blanken gedomineerde sport is. Ik ben een van de weinige gekleurde mensen, maar nog sta ik alleen."
In navolging van heel wat prominenten uit andere sporten liet Hamilton wel van zich horen over de gebeurtenissen van afgelopen week in de VS. "Ik sta niet achter de mensen die plunderen en gebouwen in brand steken, maar achter degenen die vreedzaam protesteren. Er kan geen vrede zijn tot onze zogenaamde leiders voor verandering zorgen. Dit gaat niet alleen over Amerika, dit gaat ook over Groot-Brittannië, over Spanje, over Italië, overal. De manier waarop minderheden worden behandeld, moet veranderen. Leer je mensen over gelijkheid, racisme, vooroordelen en dat we allemaal hetzelfde zijn. We worden niet geboren met racisme en haat in onze harten, het wordt ons geleerd door de mensen waar we tegenop kijken."
De oproep van Hamilton aan zijn collega's had wel wat effect, want in de uren erna zetten Daniel Ricciardo ("genoeg is genoeg, we moeten samen optrekken"), Nicholas Latifi ("dit moet stoppen, gerechtigheid voor George") en Lando Norris ("black lives matter") een bericht op Instagram. Max Verstappen, die zijn sociale media vooral gebruikt voor zijn sport en sponsoren, heeft zich niet over dit onderwerp uitgelaten.
Meer uit Sport
SPIELBERG (ANP) - Lewis Hamilton heeft onthuld dat een nekblessure hem kwelde in zijn eerste weken bij Ferrari. "Ik crashte begin vorig jaar tijdens een van mijn eerste tests in de Ferrari heel hard tegen de muur. Een van mijn nekwervels raakte beschadigd en daarbij werd een zenuw geraakt", vertelde de zevenvoudig wereldkampioen aan de media op de persdag van de Formule 1 voorafgaand aan de Grote Prijs van Oostenrijk.
1 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Kimi Antonelli en George Russell kunnen teamorders van Mercedes verwachten als een van de twee duidelijk sneller is en de druk van rivalen groot. Dat zei WK-leider Antonelli tegen verslaggevers op de persdag van de Formule 1, voorafgaand aan de Grote Prijs van Oostenrijk.
2 uur geledenMACAU (ANP) - Autosportbond FIA heeft ingestemd met het beëindigen van de limiet op termijnen voor het voorzitterschap. De huidige voorzitter Mohamed Ben Sulayem uit de Verenigde Arabische Emiraten wilde een einde aan de limiet van drie termijnen van vier jaar. Ben Sulayem is recent herkozen in zijn tweede termijn.
2 uur geledenSPIELBERG (ANP) - De overkoepelende autosportorganisatie FIA heeft voor de Grote Prijs van Oostenrijk komend weekeinde het hitteprotocol uitgevaardigd. Het is de eerste keer dit seizoen dat dit gebeurt. Het betekent dat de Formule 1-auto's worden voorzien van een koelsysteem voor de coureurs, bijvoorbeeld een koelvest.
2 uur geledenLONDEN (ANP) - De Internationale Tennisfederatie (ITF) heeft zichzelf per direct omgedoopt tot World Tennis. De federatie hoopt het aantal tennissers de komende jaren verder te laten groeien van 106 miljoen in 2024 naar 140 miljoen in 2035. Een ambitieus, maar haalbaar doel, aldus World Tennis.
6 uur geledenWAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
18 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
1 dag geleden