Hamilton: dit was mijn zwaarste raceweekeinde ooit
SÃO PAULO (ANP) - Lewis Hamilton boekte in de Grote Prijs van Brazilië zijn 101e zege in een grand prix in de Formule 1, maar het voelde als de eerste, zei de Brit van Mercedes na zijn superieure race in São Paulo. Hij startte als tiende, maar reed na 71 ronden op het circuit van Interlagos als eerste over de meet. Hij troefde zijn titelrivaal Max Verstappen, die tweede werd, af op snelheid.
"Dit was het moeilijkste weekeinde dat ik ooit heb moeten doorstaan. Ik was er absoluut niet zeker van dat ik kon winnen, maar dat was wel degelijk mijn doel, ondanks de tegenslagen die ik moest incasseren", zei de 36-jarige zevenvoudig wereldkampioen, die door zijn winst in Brazilië nog lang niet is uitgeschakeld in de strijd om de titel. Verstappen heeft 14 punten voorsprong, met nog drie races te gaan.
Hamilton voerde in São Paulo een motorwissel door en die leverde hem een gridstraf op van vijf plaatsen voor de race van zondag. Dat was al een tegenslag, maar hij werd vervolgens gediskwalificeerd in de kwalificatie voor de sprintrace, omdat de achtervleugel van zijn bolide niet aan de regels voldeed. Hij moest daardoor de sprintrace op zaterdag achteraan starten.
Rampzalig
"Het was rampzalig, maar wat een race was het. Het team heeft een geweldige prestatie geleverd. Mijn vader herinnerde me vooraf aan een race in Bahrein toen ik nog in de Formule 3 reed. Ik begon als laatste en finishte als eerste. Ik had nooit gedacht dat ik het gat zou dichtrijden naar Max, maar het bewijst maar dat opgeven geen optie is. Nooit. Deze overwinning voelt als de eerste."
Teambaas Toto Wolff van Mercedes beklaagde zich na afloop over de wedstrijdleiding, die Verstappen niet bestrafte voor het hinderen van Hamilton bij een inhaalactie. "Verstappen racet met het mes tussen de tanden, maar als je iemand zo de baan uitduwt, is een straf op zijn plaats. De wedstrijdleiding schuift het onder het tapijt en dat is beschamend", zei de Oostenrijkse teambaas.
Meer uit Sport
WAVER (ANP) - De hockeyers van Oranje hebben in de Pro League gelijkgespeeld tegen koploper België. Lang stond de ploeg van bondscoach Jeroen Delmee op voorsprong in Waver, maar zeven minuten voor tijd maakte Tom Boon gelijk: 2-2. Vervolgens verloor Oranje de shoot-outserie.
5 uur geledenLONDEN (ANP) - De Nederlandse tennissters ontbreken dit jaar na Roland Garros ook in het enkelspel van Wimbledon. Suzan Lamens was als laatste tennisster actief in de kwalificaties van het Engelse grandslamtoernooi, maar ze strandde in de tweede ronde. De 26-jarige Zuid-Hollandse verloor in drie sets van Elena Pridankina uit Rusland: 5-7 6-4 3-6.
12 uur geledenLAUSANNE (ANP/DPA) - Alle sporters krijgen voortaan 10.000 dollar (bijna 9000 euro) voor hun deelname aan de Olympische Spelen. Dat is bekendgemaakt na een vergadering van het Internationaal Olympisch Comité (IOC) in Lausanne, waar het hoofdkantoor van de sportkoepel is gevestigd.
12 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen hoopt dat een nieuwe 'upgrade' zijn Red Bull wat meer in balans brengt en sneller maakt. Dat zegt de viervoudig wereldkampioen in de Formule 1 in een vooruitblik van zijn team op de Grote Prijs van Oostenrijk. Die grand prix is een thuisrace, omdat Red Bull eigenaar is van het circuit. "Het wordt spannend om te zien hoeveel rondetijd we hiermee kunnen winnen."
17 uur geledenWAVER (ANP) - De Nederlandse hockeysters hebben zich vier wedstrijden voor het einde al verzekerd van de eindzege in de landencompetitie Pro League. De ploeg van bondscoach Raoul Ehren heeft zich daarmee direct geplaatst voor de Olympische Spelen van Los Angeles in 2028.
19 uur geledenARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
1 dag geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
1 dag geleden