Hamilton: dit was mijn zwaarste raceweekeinde ooit
SÃO PAULO (ANP) - Lewis Hamilton boekte in de Grote Prijs van Brazilië zijn 101e zege in een grand prix in de Formule 1, maar het voelde als de eerste, zei de Brit van Mercedes na zijn superieure race in São Paulo. Hij startte als tiende, maar reed na 71 ronden op het circuit van Interlagos als eerste over de meet. Hij troefde zijn titelrivaal Max Verstappen, die tweede werd, af op snelheid.
"Dit was het moeilijkste weekeinde dat ik ooit heb moeten doorstaan. Ik was er absoluut niet zeker van dat ik kon winnen, maar dat was wel degelijk mijn doel, ondanks de tegenslagen die ik moest incasseren", zei de 36-jarige zevenvoudig wereldkampioen, die door zijn winst in Brazilië nog lang niet is uitgeschakeld in de strijd om de titel. Verstappen heeft 14 punten voorsprong, met nog drie races te gaan.
Hamilton voerde in São Paulo een motorwissel door en die leverde hem een gridstraf op van vijf plaatsen voor de race van zondag. Dat was al een tegenslag, maar hij werd vervolgens gediskwalificeerd in de kwalificatie voor de sprintrace, omdat de achtervleugel van zijn bolide niet aan de regels voldeed. Hij moest daardoor de sprintrace op zaterdag achteraan starten.
Rampzalig
"Het was rampzalig, maar wat een race was het. Het team heeft een geweldige prestatie geleverd. Mijn vader herinnerde me vooraf aan een race in Bahrein toen ik nog in de Formule 3 reed. Ik begon als laatste en finishte als eerste. Ik had nooit gedacht dat ik het gat zou dichtrijden naar Max, maar het bewijst maar dat opgeven geen optie is. Nooit. Deze overwinning voelt als de eerste."
Teambaas Toto Wolff van Mercedes beklaagde zich na afloop over de wedstrijdleiding, die Verstappen niet bestrafte voor het hinderen van Hamilton bij een inhaalactie. "Verstappen racet met het mes tussen de tanden, maar als je iemand zo de baan uitduwt, is een straf op zijn plaats. De wedstrijdleiding schuift het onder het tapijt en dat is beschamend", zei de Oostenrijkse teambaas.
Meer uit Sport
ARNHEM (ANP) - Staffan Olsson vertrekt na bijna vier jaar als bondscoach van de Nederlandse handballers. De 62-jarige Zweed en de Nederlandse handbalbond hebben "in goed overleg" besloten het aflopende contract niet te verlengen, meldt de bond in een persbericht.
6 uur geledenWENEN (ANP) - Dione Housheer en Kelly Dulfer zijn gekozen in het team met de beste handbalsters van Europa. De Europese handbalfederatie presenteerde het sterrenteam als uitkomst van de verkiezing die werd gehouden na afloop van het Europese clubseizoen. Housheer en Dulfer zijn allebei internationals van Oranje en spelen bij de Hongaarse club Győri, die afgelopen seizoen de finale van de Champions League verloor van de Franse club Metz.
6 uur geledenZANDVOORT (ANP) - De elektrische raceklasse Formule E bezoekt in 2027 voor het eerst circuit Zandvoort. Er staan twee races gepland, op 18 en 19 juni. Dat meldt de organisatie achter de Formule E, die volgend seizoen uitbreidt naar 21 races, zogeheten E-Prix.
8 uur geledenEINDHOVEN (ANP) - Zwemmer Nyls Korstanje komt voorlopig niet in actie door aanhoudende rugproblemen. De nummer 6 op de 100 meter vlinderslag van de afgelopen Olympische Spelen in Parijs slaat het EK van augustus over en werkt voorlopig ook geen trainingen af. "Ik wil mijn lichaam de tijd geven om volledig te herstellen, zodat ik op de lange termijn weer op mijn best kan zijn", reageert de vlinderslagspecialist via de zwembond.
8 uur geledenASSEN/BOLOGNA (ANP) - Regerend wereldkampioen Marc Márquez rijdt ook de komende twee jaar voor het fabrieksteam van Ducati in de MotoGP. De 33-jarige Spaanse motorracer heeft bijgetekend tot en met 2028, meldde Ducati Lenovo. Márquez reed vorig jaar op een Ducati met overmacht naar de wereldtitel. Dit seizoen kwam hij mede door een voetbreuk wat moeizaam op gang, maar hij won wel de laatste twee grands prix (Hongarije en Tsjechië) en geldt nu als grote favoriet voor de zege in de TT van Assen komende zondag.
9 uur geledenMIAMI (ANP/RTR/DPA) - Basketbalvedette Giannis Antetokounmpo staat voor een grote transfer in de NBA. Volgens Amerikaanse media als Associated Press en ESPN verruilt de 31-jarige Griek Milwaukee Bucks voor Miami Heat. In de ruil vergezelt Bobby Portis hem naar Miami. Daar krijgen de Bucks vier spelers en de nodige voordelen bij het kiezen van nieuwe spelers in de draft voor terug.
11 uur geledenPARIJS (ANP/AFP) - De Franse presentatrice France Pierron is de komende weken niet meer te zien in het sportprogramma L'Équipe de Choc. Volgens de Franse krant Le Parisien moet ze ook op gesprek komen bij personeelszaken na haar opmerkingen over de Belgische voetballer Jérémy Doku in een tv-uitzending eerder deze maand.
17 uur geleden