Hamilton: afscheid van Mercedes een van zwaarste beslissingen ooit
BRACKLEY (ANP/DPA) - Lewis Hamilton noemt zijn vertrek bij Formule 1-team Mercedes "een van mijn zwaarste beslissingen ooit". Dat zegt de Brit op de website van het team waarvoor hij zes van zijn zeven wereldtitels veroverde. "Ik heb elf geweldige jaren achter de rug bij dit team en ik ben trots op wat we samen hebben bereikt", aldus de 39-jarige Brit, die vanaf 2025 voor Ferrari uitkomt.
Mercedes bevestigde donderdagavond het einde van de samenwerking aan het einde van het komende seizoen. Niet veel later volgde de melding uit Italië dat hij zijn loopbaan voortzet bij Scuderia Ferrari, als vervanger van de Spanjaard Carlos Sainz wiens contract eind 2024 afloopt.
"Mercedes maakt al sinds mijn dertiende deel uit van mijn leven", schrijft Hamilton. "Het is een plek waar ik ben opgegroeid, dus het besluit om te vertrekken was een van mijn zwaarste beslissingen die ik ooit heb moeten nemen. Maar de tijd is rijp om deze stap te zetten en ik ben blij dat ik een nieuwe uitdaging kan aangaan. Ik zal voor altijd dankbaar zijn voor de ongelooflijke steun van mijn Mercedes-familie, vooral Toto (Wolff, teambaas) voor zijn vriendschap en leiderschap en ik wil samen op een hoog niveau eindigen. Ik zet me 100 procent in om dit seizoen zo goed mogelijk te presteren en mijn laatste jaar bij de 'Silver Arrows' er een te maken om nooit te vergeten."
Natuurlijk einde
"Onze relatie als team en rijder is de meest succesvolle die de sport ooit heeft gekend", schrijft teambaas Wolff. "Daar mogen we met trots op terugkijken. Lewis zal altijd een belangrijk deel uitmaken van de autosporthistorie van Mercedes. We wisten echter dat onze samenwerking op een gegeven moment tot een natuurlijk einde zou komen en die dag is nu gekomen."
Wolff zegt het besluit van Hamilton om een nieuwe uitdaging te zoeken te accepteren. "Het is spannend om nu na te denken over onze mogelijkheden voor de toekomst. Maar eerst hebben we nog één seizoen te gaan en we zijn gefocust om er een mooi jaar van te maken."
Meer uit Sport
SPIELBERG (ANP) - Teambaas Laurent Mekies van Red Bull heeft zijn excuses aangeboden aan Max Verstappen na de crash van de Nederlander tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Oostenrijk. De viervoudig wereldkampioen schoot eerder op zaterdag op de Red Bull Ring in Spielberg vlak voor het einde van de derde en laatste kwalificatiesessie van de baan.
3 uur geledenROME (ANP) - Zwemster Marrit Steenbergen heeft bij wedstrijden in Rome het wereldrecord op de 100 meter vrije slag verbeterd. De 26-jarige Nederlandse noteerde een tijd van 51,68. Ze was daarmee een fractie sneller dan de Zweedse Sarah Sjöström (51,71), die het record sinds 2017 in handen had.
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Turnster Sanne Wevers (34) is opgelucht dat ze haar eerste wedstrijd achter de rug heeft. Bij de Nederlandse titelstrijd in Ahoy turnde ze haar eerste toernooi sinds de Olympische Spelen van Parijs en kwam ze in actie op balk (13,500) en brug (11,800).
6 uur geledenSANTA PONSA (ANP/AFP) - Tennisser Alejandro Davidovich Fokina heeft op Mallorca zijn eerste ATP-titel veroverd. Hij verloor zijn vijf eerdere finales op het hoogste niveau. De 27-jarige Spanjaard versloeg in de eindstrijd op Mallorca de Amerikaan Ethan Quinn met 7-6 (4) 6-3. Hij is op het Spaanse eiland de opvolger van Tallon Griekspoor, die vorig jaar het voorbereidingstoernooi op Wimbledon won.
6 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Turnster Naomi Visser en turner Aaron Enser hebben bij de Nederlandse kampioenschappen in Ahoy de meerkamptitels gewonnen. Voor Enser, die dit jaar debuteert bij de senioren, is het zijn eerste meerkamptitel. Visser greep voor de vierde keer in haar loopbaan meerkampgoud, na eerdere overwinningen in 2023, 2022 en 2019.
7 uur geledenASSEN (ANP) - Zonta van den Goorbergh was tevreden met zijn veertiende tijd in de kwalificatie voor de TT van Assen. De 20-jarige Moto2-rijder moest kort na elkaar twee sessies afwerken op het smoorhete circuit van Assen en dat viel hem niet mee. "In het racepak is het een sauna en dan met de motor erbij heb je een Turks stoombad. Het was aardig warm", zei hij na afloop.
8 uur geledenSPIELBERG (ANP) - Max Verstappen is gecrasht tijdens de kwalificatie voor de Grote Prijs van Oostenrijk. De viervoudig wereldkampioen schoot op de Red Bull Ring in Spielberg vlak voor het einde van de derde en laatste kwalificatiesessie van de baan.
9 uur geleden