Halsema: Yeşilgöz criminaliseert pro-Palestijnse sit-ins
AMSTERDAM (ANP) - VVD-leider Dilan Yeşilgöz criminaliseert de sit-ins die pro-Palestijnse demonstranten maandag op treinstations willen houden. En daarmee zet ze eigenlijk het conflict voor maandagavond al klaar. Zo reageerde burgemeester van Amsterdam Femke Halsema zondag in het televisieprogramma Buitenhof op opmerkingen van Yeşilgöz eerder op de dag.
De fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer zei zondag dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations maandag, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn. Yeşilgöz, die eerder minister van Justitie en Veiligheid was, stelde dat de demonstranten met hun sit-ins bedoeld of onbedoeld de terreurgroep Hamas legitimeren.
Volgens Halsema zet de oud-minister hiermee lokale bestuurders met de rug tegen de muur. "Het zijn demonstraties, zo zijn ze aangekondigd, tegen de Israëlische regering en het gedrag van de Israëlische regering in Gaza en op andere plekken. Dat is een legitiem en binnen de wet vallend demonstratierecht."
Vreedzaam recht
Dat Yeşilgöz met haar uitspraken volgens Halsema het conflict voor maandagavond al klaarzet, gaat er volgens de Amsterdamse burgemeester voor zorgen dat er woede zal zijn dat er toch gedemonstreerd is. Maar zolang de demonstranten anderen doorlaten, anderen niet intimideren en er geen verboden uitingen zijn, dan maken ze gebruik van hun vreedzaam recht, aldus Halsema. "Dat moeten ze kunnen doen. En wij, als gezag in de steden, moeten niet in de positie gebracht worden dat we moeten optreden tegen mensen die gewoon gebruikmaken van hun vrijheid van meningsuiting."
Halsema zegt dat "wij" hulp nodig hebben vanuit Den Haag. "En geen tegenstand." Juist in een periode dat de rechtsstaat onder druk komt te staan, zowel internationaal als binnen de landsgrenzen, moet de rechtsstaat verdedigd worden, vindt ze. "Wij als lokaal gezag moeten daar garant voor kunnen staan. We moeten er ook garant voor kunnen staan dat als mensen willen demonstreren en uiting willen geven, ook morgen, aan hun solidariteit bijvoorbeeld met Palestina, ze dat in vrijheid kunnen doen, zonder dat ze veroordeeld kunnen worden en zonder dat wij als bestuurders met onze rug tegen de muur worden gezet."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden