Halsema: Yeşilgöz criminaliseert pro-Palestijnse sit-ins
AMSTERDAM (ANP) - VVD-leider Dilan Yeşilgöz criminaliseert de sit-ins die pro-Palestijnse demonstranten maandag op treinstations willen houden. En daarmee zet ze eigenlijk het conflict voor maandagavond al klaar. Zo reageerde burgemeester van Amsterdam Femke Halsema zondag in het televisieprogramma Buitenhof op opmerkingen van Yeşilgöz eerder op de dag.
De fractievoorzitter van de VVD in de Tweede Kamer zei zondag dat de pro-Palestijnse demonstraties op treinstations maandag, een jaar na de Hamas-aanval in Israël, antisemitisch zijn. Yeşilgöz, die eerder minister van Justitie en Veiligheid was, stelde dat de demonstranten met hun sit-ins bedoeld of onbedoeld de terreurgroep Hamas legitimeren.
Volgens Halsema zet de oud-minister hiermee lokale bestuurders met de rug tegen de muur. "Het zijn demonstraties, zo zijn ze aangekondigd, tegen de Israëlische regering en het gedrag van de Israëlische regering in Gaza en op andere plekken. Dat is een legitiem en binnen de wet vallend demonstratierecht."
Vreedzaam recht
Dat Yeşilgöz met haar uitspraken volgens Halsema het conflict voor maandagavond al klaarzet, gaat er volgens de Amsterdamse burgemeester voor zorgen dat er woede zal zijn dat er toch gedemonstreerd is. Maar zolang de demonstranten anderen doorlaten, anderen niet intimideren en er geen verboden uitingen zijn, dan maken ze gebruik van hun vreedzaam recht, aldus Halsema. "Dat moeten ze kunnen doen. En wij, als gezag in de steden, moeten niet in de positie gebracht worden dat we moeten optreden tegen mensen die gewoon gebruikmaken van hun vrijheid van meningsuiting."
Halsema zegt dat "wij" hulp nodig hebben vanuit Den Haag. "En geen tegenstand." Juist in een periode dat de rechtsstaat onder druk komt te staan, zowel internationaal als binnen de landsgrenzen, moet de rechtsstaat verdedigd worden, vindt ze. "Wij als lokaal gezag moeten daar garant voor kunnen staan. We moeten er ook garant voor kunnen staan dat als mensen willen demonstreren en uiting willen geven, ook morgen, aan hun solidariteit bijvoorbeeld met Palestina, ze dat in vrijheid kunnen doen, zonder dat ze veroordeeld kunnen worden en zonder dat wij als bestuurders met onze rug tegen de muur worden gezet."
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
15 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden