Halsema roept op tot opening buitenruimtes zoals terrassen
AMSTERDAM (ANP) - De burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema, roept de overheid op om buitenruimtes zoals dierentuinen en terrassen weer te openen. In het televisieprogramma Beau zei Halsema dat ze denkt dat het goed is om dergelijke ruimtes te openen, zodat er minder chaotische situaties ontstaan in parken waar het vaak te druk is.
Afgelopen week was het onder meer in het Amsterdamse Vondelpark erg druk, wat ook leidde tot onrust toen de politie het park ontruimde. "Het gaat in zulke groten getale, dat je niet kunt verwachten dat de gemeente, politie en handhavers orde kunnen houden", zei Halsema over de drukte in de parken.
Volgens Halsema is er steeds minder begrip voor de landelijke maatregelen van de regering, ook bij lokale bestuurders. De reden om de horeca te sluiten, vanwege de drukte die het in steden zou veroorzaken, is volgens de burgemeester achterhaald. "Die drukte is er toch wel, op de terrassen kan het nog in goede banen worden geleid."
Halsema zegt dat ze de gezondheidscrisis niet relativeert. "Heropeningen moeten verantwoord gebeuren."
Meer uit Binnenland
ECHTEN (ANP) - Inwoners en bestuurders van Friesland willen dat de gaswinning in hun provincie stopt. Gedeputeerde Friso Douwstra heeft die boodschap opnieuw overgebracht aan staatssecretaris Jo-Annes de Bat (Klimaat en Groene Groei). De Bat liet zich in Echten, in de gemeente De Friese Meren, informeren over onder meer de gas- en zoutwinning en de gevolgen ervan.
38 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het is aan lokale overheden om bekend te maken welke plekken vervuild zijn met PFAS, vindt staatssecretaris Annet Bertram van Infrastructuur en Waterstaat. Ze komt nu niet met een kaart van vervuilde plekken, ondanks vragen uit de Tweede Kamer.
1 uur geledenARNHEM (ANP) - Bij onderzoek naar PFAS-verontreiniging in de provincie Gelderland zijn op vier plekken waarden boven de norm aangetroffen. Deze gebieden zijn waar nodig afgezet. Vervolgonderzoek moet uitwijzen wat de risico's zijn voor onder meer de gezondheid, meldt de provincie Gelderland.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verschillende organisaties zijn niet onverdeeld enthousiast over het idee van het kabinet om vrouwen in sommige gevallen toe te staan pepperspray bij zich te dragen. Justitieminister David van Weel gaat onderzoeken of dat na Denemarken ook in Nederland zou kunnen. Het gaat dan gelden voor vrouwen die last hebben van een stalker, een conflict hebben in hun relatie of mogelijk slachtoffer kunnen worden van eerwraak.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De gemeenteraad van Amsterdam debatteert over het coalitieakkoord van PRO Amsterdam en D66. Zita Pels, die namens PRO onderhandelde, sprak van een "lekker links" akkoord en ze bedankte coalitiepartner D66 voor de soepele onderhandelingen: "We hebben iets unieks neergezet. Het draait om samenwerken in plaats van elkaar de tent uitvechten in de politiek."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid had "buikpijn" door de invoering van de avondklok op 23 januari 2021. Hij vreesde dat de maatregel tot polarisatie in de samenleving zou leiden en dat mensen zouden denken aan de bezettingsperiode onder nazi-Duitsland, toen er ook een avondklok was.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Tijdens de tweede golf van coronabesmettingen in het najaar van 2020 begonnen de spanningen in het kabinet, zei oud-minister Wouter Koolmees van Sociale Zaken en Werkgelegenheid tijdens een verhoor door de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Volgens hem zijn er "vast en zeker lelijke woorden gebruikt", maar kwam het kabinet altijd tot beleid dat door iedereen gedragen werd.
4 uur geleden