Halsema roept Amsterdammers op elkaar door lockdown te helpen
AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester Femke Halsema roept Amsterdammers op elkaar door de komende lockdown te helpen. Dat deed ze in een videoboodschap aan alle inwoners van de hoofdstad.
"We kunnen niet verhinderen dat december donkerder wordt dan we dachten. En daarom roep ik u op om elkaar en Amsterdam te helpen door deze weken te komen. Door de maatregelen te volgen, door op uzelf en uw omgeving te passen. Op die eenzame buurvrouw of die vriend die schulden heeft", aldus de burgemeester. "En laten we als ouders extra geduld hebben met onze pubers en jongeren. Ze moed inspreken, zodat ze weten dat aan het einde van deze lange, saaie en vaak eenzame dagen echt een vrije en vrolijke toekomst lonkt."
Halsema vroeg verder "de mensen te eren die al maanden voor ons aan het werk zijn", zoals de politie, de handhavers, buschauffeurs, zorgpersoneel, vrijwilligers. "Laten we ze behandelen als de helden die ze zijn."
Eerder liet de Amsterdamse burgemeester al weten dat ze achter de door het kabinet aangekondigde extra coronamaatregelen staat. De gemeente komt nog met een handhavingsstrategie die duidelijk moet maken of handhavers eerst nog waarschuwen bij het overtreden van de coronaregels, of direct overgaan tot het uitdelen van een boete.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
44 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
2 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
16 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
21 uur geleden