Halsema reageert met afschuw op dragen Jodenster bij protest
AMSTERDAM (ANP) - Burgemeester Femke Halsema van Amsterdam zegt dat ze "met afschuw" heeft gezien dat tijdens de demonstratie tegen de coronamaatregelen zondag op de Dam mensen een gele Jodenster op hun kleding droegen. "Ik roep de organisatie van de demonstratie op om het dragen van de ster te veroordelen en te voorkomen dat dit nog eens gebeurt", laat ze weten.
De burgemeester roept alle deelnemers aan de demonstratie op afstand te nemen van dit gedrag. "Het onbeschrijflijke leed van onze Joodse bevolking in de Tweede Wereldoorlog is op geen enkele manier te vergelijken met de problemen die mensen vandaag ondervinden van de coronapandemie", aldus Halsema.
"Ons nationaal monument op de Dam herinnert ons nog elke dag aan deze gitzwarte periode in het verleden. Ik roep iedereen op om respectvol om te gaan met deze historisch beladen plek. Dat juist op de Dam mensen het nodig vinden een gele ster te dragen is dieptriest en bijzonder kwetsend voor alle overlevenden en nabestaanden."
In Amsterdam kwamen zondag ruim 20.000 mensen af op een protest tegen de coronamaatregelen. Ze verzamelden op de Dam en liepen daarna in een grote optocht door het centrum. Zo'n zestig organisaties waren vertegenwoordigd.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Het KNMI heeft zaterdagavond vanaf 20.00 uur code oranje afgekondigd in de provincies Limburg, Noord-Brabant, Gelderland en Overijssel vanwege zware onweersbuien. Volgens het weerinstituut kunnen de buien met grote hagelstenen van 2 tot 5 centimeter, zware windstoten en veel regen in korte tijd op meerdere plaatsen voor overlast en schade zorgen. De waarschuwing geldt in ieder geval tot 01.00 uur 's nachts.
2 uur geledenMARACAY (ANP) - Het reddingsteam van het Nederlandse Urban Search and Rescue (USAR) is vrijdag op zaterdagnacht geland in Venezuela om daar te helpen na de verwoestende aardbevingen van deze week. Het team landde om 01.30 uur Nederlandse tijd in Maracay in het noorden van het Zuid-Amerikaanse land.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waar zaterdagochtend brand woedde, blijft voorlopig dicht. Dat meldt een woordvoerder van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond. De afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente onderzoekt de constructie van de begane grond van de garage, omdat die mogelijk instabiel is geworden.
2 uur geledenELL (ANP) - Voor het eerst sinds 2020 is sprake van een regionale superhittegolf in Nederland, meldt Weeronline. De temperatuur kwam zaterdag rond 10.00 uur boven de 30 graden uit in het Limburgse Ell en daarmee werd aan de voorwaarde voor een superhittegolf voldaan.
3 uur geledenHOUTEN (ANP) - Voor de derde dag op rij is het landelijke junirecord voor de hoogste minimumtemperatuur verbroken, meldt Weeronline zaterdag. In Maastricht daalde de temperatuur gedurende het etmaal van vrijdag niet onder de 22,9 graden.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De laatste groepswedstrijd van het Nederlands elftal op het WK voetbal is in de nacht van donderdag op vrijdag door zo'n 1,6 miljoen mensen bekeken. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Nationaal Media Onderzoek (NMO).
5 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Er zijn zaterdagochtend veel hulpdiensten in touw bij een grote brand in een parkeergarage aan de Bas Paauwestraat in Rotterdam-Zuid waarbij vijf auto's zijn uitgebrand. Een deel van het complex met 159 woningen boven de parkeergarage is ontruimd. Ongeveer 150 mensen zijn even elders opgevangen.
6 uur geleden