Halsema: na coronacrisis kijken of ramen op Wallen dicht moeten
AMSTERDAM (ANP) - Het is nog niet duidelijk hoeveel prostitutieramen in de toekomst mogelijk dicht moeten op de Amsterdamse Wallen, omdat er vanwege de lockdown momenteel niet wordt gewerkt. Burgemeester Femke Halsema zegt dat het moeilijk is in te schatten hoeveel sekswerkers er straks terugkeren als de coronamaatregelen worden versoepeld.
Ze zei dit in een debat met de gemeenteraad over de toekomst van de Wallen. Het stadsbestuur onderzoekt de komst van een erotisch centrum, dat gepaard moet gaan met het sluiten van een wezenlijk aantal ramen in de roemruchte buurt. Dit om de positie van sekswerkers te verbeteren, de drukte en overlast op de Wallen en andere plekken in het centrum te verminderen en criminaliteit tegen te gaan.
"80 procent van de sekswerkers is van buitenlandse herkomst", aldus Halsema. "Een deel is teruggegaan en een deel laat zich slecht vinden." Volgens Halsema is onduidelijk hoeveel sekswerkers uiteindelijk terugkeren. Als dat duidelijk is, kan worden bekeken of het aantal ramen moet worden teruggebracht of dat dit via natuurlijk verloop plaatsvindt.
Cannabismarkt
Vanuit de raad kreeg de burgemeester niet alleen vragen over het terugdringen van het aantal ramen maar ook over de plek waar zo'n erotisch centrum zou moeten komen. Eerder werd bekend dat onder meer ArenAPoort in Zuidoost, gebieden rondom Sloterdijk in Nieuw-West en het Hamerkwartier in Noord op de voorlopige shortlist van mogelijke locaties staan. Volgens Halsema is de prostitutie nu ook in een woonwijk en hoeft de komst van een erotisch centrum niet bij te dragen aan een onguur klimaat. "Ons streven is juist een veilige omgeving te creëren voor prostituees die zo min mogelijk beslag legt op de buurten daaromheen."
De raad sprak verder over de plannen om buitenlandse toeristen te weren uit coffeeshops en het transparanter maken van de cannabismarkt. Met name over het zogeheten ingezetenencriterium (i-criterium) zijn nog veel vragen. Veel partijen vrezen voor een toename van de illegale straathandel door buitenlandse toeristen de toegang tot coffeeshops te ontzeggen. Halsema verwacht juist dat de straathandel op termijn kan afnemen als drugstoeristen de stad de rug toekeren omdat ze niet meer welkom zijn in coffeeshops.
Over de plannen wordt in een later stadium beslist.
Meer uit Binnenland
LEEUWARDEN (ANP) - De kapitein van de snelboot Tiger die betrokken was bij een dodelijk ongeluk op de Waddenzee in oktober 2022 is in hoger beroep vrijgesproken. Volgens het gerechtshof in Leeuwarden kan niet worden bewezen dat de verdachte zich dusdanig onvoorzichtig heeft gedragen dat hij schuldig is.
46 minuten geledenDE BILT (ANP) - De komende dagen wordt het steeds warmer en daarom geldt donderdag en vrijdag code geel voor het hele land, behalve de Wadden. Het KNMI zegt dat er kans is op aanhoudend warm weer, met een hoge luchtvochtigheid en een hogere nachttemperatuur. Vanaf donderdag 10.00 uur is in het hele land ook het Nationaal Hitteplan van kracht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Outbreak Management Team (OMT) had tijdens de coronacrisis weinig zin in de "gevraagde en ongevraagde" kritiek van het zogeheten 'Red Team', dat was opgericht om het OMT scherp te houden. Dat zei viroloog Amrish Baidjoe, een van de oprichters van het Red Team, tijdens zijn verhoor voor de parlementaire enquête over het coronavirus.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groot deel van de Tweede Kamer is ook na antwoorden van staatssecretaris Judith Tielen (Onderwijs) nog steeds erg kritisch over het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs. Vooral oppositiepartijen vroegen aan de VVD-bewindsvrouw of het wetsvoorstel de veiligheid wel gaat verbeteren en of het geen "papieren tijger" is.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een nieuwe wet moet ervoor zorgen dat dierenartsen baasjes niet op kosten jagen door dieren onnodig veel te behandelen en dure medicijnen voor te schrijven. Staatssecretaris Silvio Erkens (o.a. Diergezondheid) schrijft in een Kamerbrief dat hij de komende periode werkt aan een voorstel.
3 uur geledenBILTHOVEN (ANP) - Vanaf donderdag is vanwege het warme weer het Nationaal Hitteplan van kracht in het hele land. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag na overleg met het KNMI.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was volgens epidemioloog Amrish Baidjoe "geen lichte beslissing" om het zogeheten 'Red Team' op te richten tijdens de coronacrisis. Dat team, bestaande uit wetenschappers met verschillende achtergronden, gaf als tegenhanger van het Outbreak Management Team "gevraagd en ongevraagd" kritiek op het coronabeleid.
4 uur geleden