Halsema: laten we de moed erin houden
AMSTERDAM (ANP) - In een brief aan alle inwoners van Amsterdam roept burgemeester Femke Halsema hen op zich goed aan de verscherpte coronamaatregelen te houden en de moed erin te houden.
"De nieuwe maatregelen om het virus in te dammen zijn voor ons allemaal een pijnlijke stap terug, maar er is er geen andere keuze. We moeten namelijk alles op alles zetten om te voorkomen dat weer veel, vooral oudere en kwetsbare stadsgenoten, heel ziek worden of zelfs komen te overlijden", zegt Halsema.
Ze zegt te begrijpen dat het niet meevalt en dat er veel emoties loskomen: "Twijfel, verdriet, frustratie, soms woede. Die emoties zijn begrijpelijk. Na de lockdown in het voorjaar moeten we het nu allemaal nog een keer meemaken, en misschien niet eens voor de laatste keer. Dat is soms om moedeloos van te worden."
"Maar juist nu moeten we proberen sterk te zijn, de moed erin te houden en elkaar te steunen. We willen zo snel mogelijk ons normale leven terug, en we willen ook onze stad terug: die vrije, bruisende plek waar we elkaar ontmoeten. Daarom moeten we volhouden, ook al is dat niet makkelijk. Ik wens u veel geduld, moed en sterkte", aldus de bemoedigende woorden van de burgemeester.
Amsterdam is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland.
Meer uit Binnenland
WILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
5 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
14 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
16 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
17 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
17 uur geleden