Halsema: laten we de moed erin houden
AMSTERDAM (ANP) - In een brief aan alle inwoners van Amsterdam roept burgemeester Femke Halsema hen op zich goed aan de verscherpte coronamaatregelen te houden en de moed erin te houden.
"De nieuwe maatregelen om het virus in te dammen zijn voor ons allemaal een pijnlijke stap terug, maar er is er geen andere keuze. We moeten namelijk alles op alles zetten om te voorkomen dat weer veel, vooral oudere en kwetsbare stadsgenoten, heel ziek worden of zelfs komen te overlijden", zegt Halsema.
Ze zegt te begrijpen dat het niet meevalt en dat er veel emoties loskomen: "Twijfel, verdriet, frustratie, soms woede. Die emoties zijn begrijpelijk. Na de lockdown in het voorjaar moeten we het nu allemaal nog een keer meemaken, en misschien niet eens voor de laatste keer. Dat is soms om moedeloos van te worden."
"Maar juist nu moeten we proberen sterk te zijn, de moed erin te houden en elkaar te steunen. We willen zo snel mogelijk ons normale leven terug, en we willen ook onze stad terug: die vrije, bruisende plek waar we elkaar ontmoeten. Daarom moeten we volhouden, ook al is dat niet makkelijk. Ik wens u veel geduld, moed en sterkte", aldus de bemoedigende woorden van de burgemeester.
Amsterdam is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
47 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De Universiteit Utrecht (UU) heeft aan zeven studenten uit Gaza een beurs verleend om aan de UU te studeren, meldt de universiteit op haar website. Zij zijn inmiddels in Utrecht aangekomen.
3 uur geleden