Halsema: laten we de moed erin houden
AMSTERDAM (ANP) - In een brief aan alle inwoners van Amsterdam roept burgemeester Femke Halsema hen op zich goed aan de verscherpte coronamaatregelen te houden en de moed erin te houden.
"De nieuwe maatregelen om het virus in te dammen zijn voor ons allemaal een pijnlijke stap terug, maar er is er geen andere keuze. We moeten namelijk alles op alles zetten om te voorkomen dat weer veel, vooral oudere en kwetsbare stadsgenoten, heel ziek worden of zelfs komen te overlijden", zegt Halsema.
Ze zegt te begrijpen dat het niet meevalt en dat er veel emoties loskomen: "Twijfel, verdriet, frustratie, soms woede. Die emoties zijn begrijpelijk. Na de lockdown in het voorjaar moeten we het nu allemaal nog een keer meemaken, en misschien niet eens voor de laatste keer. Dat is soms om moedeloos van te worden."
"Maar juist nu moeten we proberen sterk te zijn, de moed erin te houden en elkaar te steunen. We willen zo snel mogelijk ons normale leven terug, en we willen ook onze stad terug: die vrije, bruisende plek waar we elkaar ontmoeten. Daarom moeten we volhouden, ook al is dat niet makkelijk. Ik wens u veel geduld, moed en sterkte", aldus de bemoedigende woorden van de burgemeester.
Amsterdam is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Bij een aanrijding tussen een fietser en een auto op de Hereweg in Groningen is een fietser zwaargewond geraakt. De automobilist is na het ongeval doorgereden, meldt de politie.
9 minuten geledenROTTERDAM (ANP) - In Rotterdam mogen zaterdag meerdere evenementen niet doorgaan vanwege de hitte. Het gaat om Nous'klaer Festival in Delfshaven, Buiten Gewoon Festival in Kralingen en I Love Urban in Nesselande. Ook de Kuip Run, die zondag plaats zou vinden, gaat niet door, meldt Feyenoord op de website.
12 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Ook op melk- en sapflessen moet volgens het kabinet statiegeld komen. Minister Stientje van Veldhoven (Klimaat en Groene Groei, D66) werkt aan een voorstel om de statiegeldplicht uit te breiden naar alle plastic flessen tot en met 3 liter, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een voorwaarde is dat er maatregelen komen om problemen met hygiëne te voorkomen, vooral bij de zuivelflessen.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte blijft de komende dagen voor problemen zorgen op het spoor. Tot en met zaterdag gold al een aangepaste dienstregeling, maar diverse treinen blijken reparaties nodig te hebben en dat zal van invloed zijn op de dienstregeling maandag en dinsdag. Dat meldt de NS. Hoe groot de impact precies is, is nog onbekend.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet stelt in totaal vijftien bufferzones van een kilometer in rondom kwetsbare natuur: zes daarvan liggen in de provincie Noord-Brabant en drie in de provincie Drenthe. In Overijssel komen er twee zones van een kilometer, net zoals in Limburg.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het onderwijs had "geen prioriteit" voor het kabinet tijdens de coronapandemie. Dat zei oud-voorzitter Nienke Luijckx van scholierenorganisatie LAKS tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona. "Het is niet zo dat onderwijs niet belangrijk werd gevonden", benadrukte zij. Maar de meeste aandacht ging naar het verlichten van de druk op de ziekenhuizen. "Het was in eerste instantie een gezondheidscrisis."
8 uur geledenHOUTEN (ANP) - De hoogste temperatuur voor juni ooit in Nederland is vrijdagmiddag gemeten. Om 14.40 uur werd het in Eindhoven 38,2 graden, meldt Weeronline. Het vorige record voor juni stond op 37,9 graden en werd gemeten op 27 juni 1947 in Venlo. In het Limburgse Horst tikte de thermometer vrijdagmiddag ook de 38 graden aan.
9 uur geleden