Halsema: laten we de moed erin houden
AMSTERDAM (ANP) - In een brief aan alle inwoners van Amsterdam roept burgemeester Femke Halsema hen op zich goed aan de verscherpte coronamaatregelen te houden en de moed erin te houden.
"De nieuwe maatregelen om het virus in te dammen zijn voor ons allemaal een pijnlijke stap terug, maar er is er geen andere keuze. We moeten namelijk alles op alles zetten om te voorkomen dat weer veel, vooral oudere en kwetsbare stadsgenoten, heel ziek worden of zelfs komen te overlijden", zegt Halsema.
Ze zegt te begrijpen dat het niet meevalt en dat er veel emoties loskomen: "Twijfel, verdriet, frustratie, soms woede. Die emoties zijn begrijpelijk. Na de lockdown in het voorjaar moeten we het nu allemaal nog een keer meemaken, en misschien niet eens voor de laatste keer. Dat is soms om moedeloos van te worden."
"Maar juist nu moeten we proberen sterk te zijn, de moed erin te houden en elkaar te steunen. We willen zo snel mogelijk ons normale leven terug, en we willen ook onze stad terug: die vrije, bruisende plek waar we elkaar ontmoeten. Daarom moeten we volhouden, ook al is dat niet makkelijk. Ik wens u veel geduld, moed en sterkte", aldus de bemoedigende woorden van de burgemeester.
Amsterdam is momenteel de grootste coronabrandhaard van Nederland.
Meer uit Binnenland
UTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
25 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
1 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
1 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
1 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
4 uur geleden