Halsema gaat handhaven bij protestacties cultuursector
AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema staat de geplande acties van woensdag in theaters en musea in de hoofdstad niet toe. Ze waarschuwt dat er zal worden gehandhaafd, aldus de burgemeester in een verklaring. Ook in andere steden kondigen burgemeesters aan te zullen handhaven waar nodig.
Met de actie Kapsalon Theater wil de cultuursector een landelijk protestgeluid afgeven. In theaters kunnen bezoekers zich laten knippen en gelijktijdig naar een voorstelling kijken. Dit omdat de kappers sinds het weekeinde weer aan het werk mogen, terwijl cultuurinstellingen als theaters, musea en schouwburgen gesloten blijven.
Halsema stelt begrip te hebben voor de onvrede en financiƫle zorgen die binnen de sector leven. "Kunst en cultuur brengen troost en zijn een belangrijk fundament van onze stad", aldus de burgemeester, die ook aangeeft dat Amsterdam "onophoudelijk aandacht" vraagt in Den Haag voor de situatie. "Tegelijkertijd bevinden we ons nog steeds in een pandemie en gelden de landelijke coronamaatregelen", zegt Halsema. "Die heeft het college te handhaven." De burgemeester geeft aan dat een protestactie in de openbare ruimte wel nog mogelijk is. In Amsterdam doen vooralsnog meerdere theaters en musea mee aan Kapsalon Theater.
Aanspreken
Onder meer Utrecht, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Venlo zeggen dat zij cultuurinstellingen die woensdag opengaan aan gaan spreken en waar nodig de coronaregels zullen handhaven. Eerder op woensdag gaf de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls aan geen toestemming te geven voor het initiatief.
"Demonstreren is toegestaan binnen de kaders van de Wet openbare manifestaties. Het openen van een instelling valt hier niet onder", stelt de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma over de acties in haar gemeente. Haar woordvoerder licht toe dat aanspreken de eerste stap vanuit de gemeente is bij dergelijke protestacties tegen de coronaregels. Volgens hem is dat in de meeste gevallen afdoende.
Begrip voor onvrede
Burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam zegt via zijn woordvoerder de onvrede te begrijpen, maar geeft ook aan dat zijn gemeente de coronamaatregelen volgt. Dat betekent dat de Maasstad "actievoerende instellingen aanspreekt en waar nodig handhaaft op de publieke openstelling".
Een woordvoerder van de Haagse burgemeester Jan van Zanen geeft aan dat waar nodig "gehandhaafd wordt zoals altijd". "We treden op bij excessen en handhaven meldingsgericht", licht de zegsman toe. "Eerst spreken we mensen aan, dan waarschuwen we en later gaan we pas over tot beboeten."
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
3 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
5 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
6 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
7 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
8 uur geleden