Halsema: Black Lives Matter is kantelpunt
AMSTERDAM (ANP) - Door de gewelddadige dood van de Amerikaan George Floyd is een antiracismebeweging op gang gekomen die niet meer te stuiten is. Black Lives Matter vormt ook in ons land een kantelpunt. Dat zei de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema woensdag bij de nationale herdenking van het slavernijverleden in het Oosterpark in Amsterdam.
"Wat begon met een paar activisten die het durfden om onrecht ter discussie te stellen en confronterende gesprekken te beginnen. Die genegeerd werden en belachelijk gemaakt, of vaker nog gehaat en bedreigd. Dat is de laatste maand uitgegroeid tot een onstuitbare nieuwe volksbeweging van moeders en dochters, vaders en zonen, grootouders en kleinkinderen. Van winkeliers, onderwijzers, verpleegkundigen en politieagenten", aldus Halsema. Het is een beweging die "nieuwe tradities" zal scheppen.
Ze stond stil bij de rol van Amsterdam in de tijd van de slavenhandel, de tijd dat veel kooplieden er rijk van werden en grachtenpanden bouwden van de opbrengst. "Amsterdam - een toevluchtsoord voor religieus vervolgden - was ook de stad waar minutieus werd bijgehouden hoeveel menselijke handelswaar het transport over de Atlantische Oceaan zou overleven." Maar die tijd is echt voorbij, aldus Halsema: "Wegkijken, wegmoffelen, ontkennen: dat kan niet en willen wij ook niet. Het onrecht, de pijn, de vernedering en het verdriet verdienen erkenning."
Geen excuses, nog niet
Zoals verwacht maakte de burgemeester geen excuses. Dat gebeurt waarschijnlijk op een later moment, als de resultaten bekend zijn van een groot onderzoek naar de precieze rol van Amsterdam in de slavenhandel. Die worden in het najaar verwacht.
Met de plechtigheid bij het Nationaal Monument Slavernijverleden in het Oosterpark wordt herdacht dat Nederland de slavernij 157 jaar geleden, in 1863, formeel afschafte in Suriname en de voormalige Nederlandse Antillen. Maar veel slaafgemaakten moesten nog tien jaar doorwerken op de plantages onder 'bijzonder toezicht’ van de Staat, zodat de slavernij pas echt voorbij was in 1873.
Vanwege coronamaatregelen is de herdenking in Amsterdam dit jaar zonder publiek en zonder Keti Koti Festival, dat tot nu toe ieder jaar traditiegetrouw losbarstte na afloop van de ceremonie.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
44 minuten geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
9 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
12 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
12 uur geleden