Haarlemse burgemeester strenger bij protestacties
HAARLEM (ANP) - De Haarlemse burgemeester Jos Wienen gaat de regels bij demonstraties strenger maken. Hij hoopt daarmee te voorkomen dat protestacties zoals die van Vrouwen voor Vrijheid afgelopen zondag ongewenste, ’festivalachtige’ trekjes krijgen. "Het is treurig en erg dat mensen zich niet aan de regels houden", zegt Wienen tegen De Telegraaf. Muziek is voortaan uit den boze en er wordt strenger gehandhaafd.
Niet lang na het middaguur liep het Haarlemse Vlooienveld zondag vol met actievoerders, die tegen de coronamaatregelen van het kabinet zijn. Op het drukste moment waren er volgens De Telegraaf zo’n 1750 man op de been. Die hielden te weinig afstand tot elkaar. "Als ik achteraf kijk naar hoe zoiets in de praktijk loopt en naar het feit dat er ook muziek werd afgespeeld, dan denk ik dat dat bij het publiek een risico meebrengt", aldus de burgemeester.
De gemeente greep in en het evenement moest rond 15.00 uur worden beëindigd. "Demonstreren is een democratisch grondrecht en dat blijft ook in de coronatijd overeind, ook voor mensen die de grenzen opzoeken", zegt Wienen. Volgens de burgemeester waren er van tevoren goede afspraken gemaakt met de organisatoren. Zo liepen er namens Vrouwen voor Vrijheid een stuk of vijftig ’controleurs’ over het terrein om aanwezigen op de regels te wijzen. Omdat het een actie in de buitenlucht betrof, waren mondkapjes niet verplicht.
Het evenement verliep ’gemoedelijk’, tot demonstranten herhaaldelijk de mist in gingen. "De organisatie heeft diverse keren vanaf het podium de regels omgeroepen. Dat had effect, maar er werd maar even naar geluisterd. Er is vrij lang geconstateerd dat het in grote lijnen goed ging." Na de vierde waarschuwing was volgens Wienen - die overigens niet aanwezig was bij de actie - de maat vol. "Men is toen grotendeels direct weggegaan, afgezien van een klein groepje dansende mensen."
Hoeveel politieagenten en handhavers precies bij het evenement aanwezig waren om een oogje in het zeil te houden, weet de burgemeester niet. "Voor zover ik weet zijn er geen boetes uitgedeeld."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Een Nederlands reddingsteam gaat naar Venezuela voor hulp na de aardbevingen die het land hebben getroffen. Dat meldt het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het Urban Search and Rescue-team gaat die kant op met reddingswerkers, honden en materieel. Venezuela heeft Nederland gevraagd om hulp.
33 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het reisadvies voor zeven landen in het Midden-Oosten aangepast, waardoor mensen daar grotendeels weer naartoe kunnen. Dat gebeurde na de voorlopige vredesdeal tussen de Verenigde Staten en Iran over het conflict in het Midden-Oosten. De situatie kan echter snel verslechteren, waarschuwt het ministerie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De lonen van defensiepersoneel stijgen op 1 september met 6,5 procent. Begin 2028 worden de salarissen nog eens 2 procent hoger, heeft staatssecretaris Derk Boswijk (Defensie, CDA) afgesproken met vakbonden. Ook beloningen voor missies en onregelmatig werk gaan omhoog.
1 uur geledenARNHEM (ANP) - Het provinciebestuur van Gelderland houdt vast aan stroken van 500 meter rond de Veluwe en drie andere kwetsbare natuurgebieden waarin de stikstofuitstoot fors omlaag moet. In die zones komt onder meer een verbod op nieuwe veehouderijen en moeten boeren inzetten op stalinnovaties om hun uitstoot omlaag te krijgen.
1 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima opent op vrijdagmiddag 10 juli in Rotterdam Ahoy het NN North Sea Jazz Festival, meldt de Rijksvoorlichtingsdienst donderdag. Het is dit jaar vijftig jaar geleden dat de eerste editie van het jazzfestival plaatsvond.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nederland gaat Oekraïne helpen om de energie-infrastructuur sneller te herstellen. Minister Sjoerd Sjoerdsma (Ontwikkelingssamenwerking, D66) heeft daarvoor op een internationale conferentie voor hulp aan Oekraïne in Gdansk een akkoord getekend met de Oekraïense minister Denys Shmyhal van Energie.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in hoger beroep tegen de uitspraak in de zaak rond de vergismoord op Rob Zweekhorst in 2014. De 59-jarige René F. uit Schiedam werd eerder deze maand door de rechtbank in Rotterdam wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken van betrokkenheid bij de moord op de ggz-directeur in het Zuid-Hollandse Berkel en Rodenrijs. Het OM had 24 jaar cel geëist.
2 uur geleden